"Akár okosnak, akár inkább szorgalmasnak tartod magad, a siker mindkét esetben elérhető"


Interjút készítettünk Kovács Mátyással, a QForm Hot Bulk Forging Olympiad képlékenyalakítási világverseny idei első helyezettjével.

Először mesélj magadról, és arról, miért döntöttél úgy, hogy gépészmérnöknek tanulsz!

Régóta barkácsolós beállítottságú vagyok, így a mérnöki pályát kezdetektől fogva közel éreztem magamhoz, és viszonylag későn fordultam a gépészet irányába. Édesapám villamosmérnök, így egy darabig kézenfekvőnek tűnt, hogy én is villamosmérnök leszek, de rájöttem: jobban szeretem, ha valami forog, csattog, zajos. Az elektromossággal kapcsolatos dolgok túl láthatatlannak tűntek, ezért inkább úgy döntöttem gépészmérnök leszek, és nem is bántam meg.

Hogyan fogalmazódott meg Benned az ötlet, hogy indulsz a QForm Hot Bulk Forging Olympiadon?

 Előző évben több megmérettetésre, versenyre is jelentkeztem, hogy visszajelzést kapjak a felkészültségemről. Ezt a versenylehetőséget az Alakítótechnológiák elmélete kurzuson jelezte az oktatónk. Úgy indultam neki, ha mást nem is, tapasztalatot és szoftveres szimulációs tudást biztosan szerzek. A versenyen használandó szoftver egy kovácsolási folyamatokra specializált szimulációs program, melyhez korábban még nem volt szerencsém. Egy-egy ilyen versenyen történő indulásom fő motivációja mindig az, hogy az egyetemi tanulmányokon túlmutató tudásra tegyek szert. Ez sikerült is, sőt ezúttal a lehető legpozitívabb kifutás történt…

Mit gondolsz, mi volt a sikered titka?

 A siker titka szerintem hasonló, mint a népmesében, mikor a szegénylegény elmegy szerencsét próbálni. Láttam a lehetőséget, gondoltam miért ne próbáljam ki magam? A sűrű egyetemi teendőim ellenére is kitartottam a részvétel mellett, sikerült felkészülni és egy olyan tudást elsajátítani, ami elég volt ehhez az eredményhez.

 Hogyan készültél fel a megmérettetésre?

 A versenyre egyrészt Renkó József adjunktus és Nyulász Pál címzetes egyetemi docens segítségével készültem. Ezen kívül sok mindenkitől próbáltam információt szerezni, tavalyi versenyzőktől, versenytársaimtól, akikkel a felkészülés alatt végig segítettük egymást. Minden este próbáltam foglalkozni a témával. Amire nem találtam választ aznap, megkerestem rá a választ másnap.

Kikből állt a mezőny?

A magyarországi mezőny javarészt saját évfolyamtársaimból állt össze. Az egyetemi forduló első három helyezett dolgozata lett összemérve a nemzetközi mezőnnyel, mely Oroszországtól kezdve Németországon át nagyon sok ország diákjaiból állt össze. A külföldi versenyzőkkel, az online forma miatt nem találkoztam személyesen, a felkészülés során viszont a magyar versenyzőkkel motiváltuk egymást a jó versenyszereplésre.

Milyen további terveid vannak a témában?

Ezt a versenyt inkább kitekintésnek éreztem a szakterületemen belül. Bár inkább a hegesztéstechnológia irányába húz a szívem, úgy érzem, hasznos tapasztalatokra tettem szert. Ha szembejön velem egy lehetőség, hogy ilyennel foglalkozzak, jó kiinduló alap lesz hozzá.

Szeretnék jelentkezni a hegesztéstechnológiai képzésre is, de az csak később lehetséges, mert két év szakmai tapasztalat szükséges a képzésre való jelentkezéshez.

Mindenkit bátorítok arra, hogy próbálja ki magát egy-egy versenyen. Ha nem is érünk el eredményt, mindig van pozitív hozadéka egy ilyen megmérettetésnek, akár tudásban, tapasztalatban, vagy akár szakmai kapcsolatokban. Akár okosnak, akár szorgalmasnak tartja magát valaki, a siker mindkét esetben elérhető.

Sosem tudhatjuk előre, mint nyerhetünk valójában. Mikor jelentkeztem erre a versenyre, elsősorban gyakorlati tudást szerettem volna szerezni, de úgy néz ki, hogy a verseny nyerteseként egy műszaki konferencián vehetek részt Dubaiban –nem hinném, hogy magamtól bármikor is ellátogattam volna ebbe az egzotikus országba, és az elsajátított tudáson és a megszerzett tapasztalaton kívül ezért is nagyon szerencsésnek érzem magam.

***

Kovács Mátyás 1998 decemberében született Pécsett, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában érettségizett, a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán szerzett BSc fokozatot gépészmérnök szakon, duális képzésben. Máig nagyon kötődik Pécshez. A gépészmérnöki mesterképzést a BME-n végzi, anyagtechnológiai szakirányon.

***

A verseny előző fordulóin is a BME Gépészmérnöki Karának hallgatói vitték el a prímet:

a 2022-es versenyt Korsós Krisztián nyerte, a vele készített interjúnk ITT olvasható,

a 2021-es versenyen harmadik helyezést Varga Viktor hallgatónk vitte el, vele is készítettünk interjút,

a 2020-as versenyen holtversenyben diadalmaskodó Solti Kálmán hallgatónkkal szintén olvashatnak interjút a BME GépészBlogon.

2019-ben hallgatónk, Ottlakán Márk a 4. helyet érte el a 139 induló közül, akik 14 ország 40 egyetemének hallgatói. Helyezésével a mezőny legfelső 2,8%-ába tartozott.

2018-ban hallgatónk, Peitler Zsolt szintén 4. helyezést kapott, 16 ország 115 indulójából. Ő ezzel a legjobb 3,4%-ába tartozott a mezőnynek.

Szöveg, fotó: Benesóczky László

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések