Érteni a kiindulási kihívást - interjú Dr. Huzsvár Tamással
Huzsvár Tamás nemcsak egyetemi tanulmányait végezte a BME Gépészmérnöki Karán, hanem nálunk is doktorált. Jelenleg a DHI mérnöke. Vele interjúztunk.
Miért választottad a BME Gépészmérnöki Karának gépészmérnöki alapszakát?
Annak idején nagyapám
példáját követve választottam a gépészmérnöki hivatást. Ezt volt szerencsém
megalapozni egy középszintű, gépésztechnikusi végzettséggel is. Technikusi
éveim alatt számos alkalommal volt lehetőségem olyan nagyszerű oktatók
előadásait – akár online videók formájában, akár személyesen – megtekintenem,
nyílt napok és a Kutatók Éjszakája alkalmával, mint Dr. Stépán Gábor vagy Dr.
Vad János. Amikor láttam, hogy egy BME-n végzett gépészmérnök gyakorlatilag a
„hardcore” áramlástantól, a forgalmi dugókig mindennel foglalkozhat, akkor
megértettem, a BME nem csupán egy végzettséget, hanem egy széles szakmai
perspektívát is biztosít a hallgató számára, ahol csak látszólag önnön kitartása
szab határt az elérhető lehetőségeknek.
Miért döntöttél úgy, hogy a doktori képzésben is
folytatod tanulmányaidat?
Hatalmas szerencsém volt. A Hidrodinamikai rendszerek
tanszéken egy hihetetlenül támogató légkörbe kerültem, Dr. Hős Csabában valódi
mentorra, míg Dr. Wéber Richárdban nagyszerű munkatársra és igaz barátra
leltem.
De igazából a tanszék minden kollégáját ki tudnám emelni,
mert mindannyian támogattak az utamon. Az
egész folyamat három tudományos diákköri dolgozat elkészítésével kezdődött,
amelyek mindegyikével sikerült TDK és OTDK helyezést is elérnem. Így, ha csak
egy nagyon kicsit is, de betekintést nyerhettem, hogy milyen is kutatási
tevékenységet végezni. Mindezek mellett pedig, a Hidrodinamikai Rendszerek
Tanszék részéről hatalmas bizalmat kaptam és már MSc hallgató koromban is volt
lehetőségem hallgatói konzultációkat tartani és egyéb oktatási tevékenységet
végezni, amely számomra hihetetlenül stimuláló volt és nagyon-nagyon élveztem.
Ezek mellett még megértettem, hogy az ember a doktori képzés során nem csupán
kutatási és oktatási tevékenységekkel, de valódi szakmai kihívásokkal is tud
foglalkozni az ipari projektek keretében, így a döntést ezt követően nem volt
nehéz meghoznom. Csupán arra kellett törekednem, hogy a doktori képzéshez való
bejutási küszöböt sikerüljön abszolválnom. Így utólag visszatekintve számomra
hihetetlenül megérte a doktori képzés elvégzése, mert bár az egyetemen nem maradtam
itt, de például mostani főnökömet és mentoromat, Dr. Nagy Zsuzsannát is a
doktori képzés alatt, egy konferencián ismertem meg.
Mi volt a három legjobb dolog, amivel a GPK képzése alatt gazdagodtál?
Alapvetően óriási kihívás csupán három dolgot ki emelni,
de talán elsőként azt emelném ki, amelynek jelentőségét talán a legkésőbb
értettem meg. Ez pedig a kiváló oktatók által átadott mély elméleti alaptudás,
amelyet az ember a sok nehéz vizsga után akarva-akaratlanul elsajátít és amely
lehetővé teszi egy-egy műszaki probléma egy szerű fizikai alapokra történő
visszavezetését. A szemem előtt történt meg a váltás az iparban, most már "nem
kunszt", ha az ember tud programozni, vagy egy-két akár komplexebb szimulációs
szoftvert használni, de az, ha érti a fizikai modelleket, amelyet a numerikus
megoldók használnak és átlátja, hogy mi is a kiindulási kihívás, az
mérnöknapokban mérhető idő és pénz megtakarítását teszi lehetővé a projektek
során.
A második hatalmas ajándék, amelyet kaptam, az a valódi
mentorálás. Volt lehetőségem nem csupán passzívan, az órák alapján tanulnom,
hanem már az első évtől közvetlenül, egy oktató irányítása és elvárásai mentén
volt lehetőség projektfeladatok végrehajtására, amelyek egyfelől sok munkát
igényelnek, de végtelenül izgalmasak és megtanítják az embert az ipari működés
alapjaira. Végül, harmadjára pedig a BME korszerű és magas szintű képzési
színvonalát emelném ki. Gyakorlatilag bárhová is sodor az élet, akár amerikai,
akár nyugat-európai kollégákkal beszélgetek, a legkevésbé sem érzem, hogy ők
magasabb színvonalú képzésben részesültek volna. Sőt, szerintem a
Folyamattechnika alapképzési és Áramlástechnika mesterképzési szakirány
hihetetlenül jól felépített, aránylag szűk területre koncentrál, amely komoly
előnyöket tud jelenti még egy nagy cég keretein belül is.
Milyen további terveid vannak?
Alapvetően borzasztóan élvezem a munkám, hiszen
gyakorlatilag Albániától, Nyugat-Európa átellenes széléig van lehetőségem
ivóvízhálózatok hatékonyságnöveléséhez, vagy más összetett áramlástani szimulációkhoz
kapcsolódó problémákat vizsgálnom, amely nagyon lelkesítő. Nagyon szeretnék
további tapasztalatokat és főként tudást gyűjteni a világ minden tájáról és így
fejlődni. Ami talán leginkább hiányzik számomra az az oktatás, nagyon szeretnék
egyszer visszatérni akár csak óraadóként, ha erre adódna lehetőség.
Benesóczky László
Az interjú első közlése a GPK Alumni Hírlevél 2025
januári számában jelent meg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése