Nem csinált szerepet a mesterségéből: Mahrer Vilma, az első magyar gépészmérnöknő
Mahrer Vilma |
Kilencvenöt éve szerezte meg diplomáját az első magyar
gépészmérnöknő, Mahrer Vilma a Műegyetem Gépészmérnöki Karán (akkori
kifejezéssel élve osztályán). Ő volt a harmadik nő, aki oklevelet szerzett az
intézményben (elsőként egy építő-, majd egy építészmérnök). Néhány újság is írt
róla – de ez a visszahúzódó személyiségű fiatal nő nem kereste a
reflektorfényt. Még az archívumokban utánanézve is roppant keveset találni róla.
Mahrer Vilma nevével akkor találkozhatott először a korabeli
újságolvasók nagy része, amikor egy nappal a diplomájának az átvétele után Az
Ujság nevű lap 1925. 03. 28-i számában portréinterjút készített az első magyar
gépészmérnöknővel, szülei Visegrádi utcai lakásában.
Miért lett mérnök? – faggatja Az Ujság. Gyermekkori barátai
ambíciózus lányok voltak, „mind valamilyen diplomát akart.” Tanárnak, orvosnak,
iparművésznek, festőnek készültek. Bár szülei jobban szerették volna, ha otthon
marad, a kis Vilmát nagyon érdekelték a reáltudományok, és nem is szeretett
volna „otthon maradó és vőlegényt váró”
lány lenni. Az a tény, hogy ő lenne az első gépészmérnöknő Magyarországon, csak
még inkább ösztönözte.
Pedig nehezebb dolga volt a műegyetemi évek alatt, mint fiú
hallgatótársainak, mert – mint mondja –
míg „ők összejárhattak, s
együttesen oldottak meg egy-egy komplikáltabb feladatot, addig én teljesen
magamra voltam utalva.” Így viszont ha sikerült a feladat, még jobban örült
neki. Ráadásul a kezdés sem volt egyszerű: 1918 őszétől még csak ún. rendkívüli
hallgatóként iratkozhatott be néhány órára, mivel csupán egy 1918. decemberi
kultuszminiszteri határozat értelmében tanulhattak nők műszaki egyetemen
Magyarországon.
Oklevelének átvételekor Szabó Gusztáv egyetemi tanár, a
Gépészmérnöki Osztály dékánja külön beszédben avatta fel, melyben kiemelte, „örömmel üdvözli az első, a legelső, s
belátható időn belül egyetlen magyar gépészmérnöknőt... Aztán hazajöttem,
megöleltem, megcsókoltam anyámat, apámat, […] s láttam, hogy – ők is boldogok
...” Elmondása szerint neki is ez volt életének legboldogabb pillanata.
Érdekesség, hogy a nemrég bemutatott Karlovitz Bélával
ugyanabban az időszakban hallgattak gépészetet a Műegyetemen (Mahrer 1918-tól
1923-ig – utolsó vizsgáit 1924-ben és 1925-ben tette le, Karlovitz 1922-től
1926-ig), ezért akár még ismerhette is egymást az első magyar gépészmérnöknő és
az MHD-generátor egyik feltalálója.
Szabó Gusztáv professzor |
A róla szóló korabeli cikk megjelenése idején még tartott az
első világháborút és a trianoni egyezményt követő gazdasági visszaesés, ezért
nyilatkozta a sajtónak, hogy most először állást kell keresnie. „Mert ugy-e tudja, hogy milyen nehéz a mai
világban elhelyezkedni?... Én a nehéz vasiparban, vagy az elektromos szakmában
szeretnék dolgozni... Remélem, sikerülni fog...”
Oklevelének megszerzése után egy évig a Műegyetem
gépkísérleti állomásán dolgozott, amelynek Szabó Gusztáv volt az igazgatója.
Szabó professzor 1918-tól 30 éven keresztül látta el a Mezőgazdasági Géptan
Tanszék, valamint a mellette 1890 óta működő Gépkísérleti Állomás vezetését
(mai jogutódja a BME Gépészmérnöki Kar Gép –és Terméktervezés Tanszéke). Az I. világháborút követően
ez a szakmai közösség mutatott irányt a gépiparnak a mezőgazdasági erő- és
munkagépek gyártásában, különböző technológiai eljárásokat és gépesítési
módszereket fejlesztettek ki a korszerű termesztési rendszerek bevezetéséhez,
és világszerte elfogadott gépvizsgálatokat végeztek különböző mezőgazdasági
gépeken. A Gépészmérnöki Karon 1932-ben végrehajtott első szakosítás
eredményeképpen a három irányba differenciálódó képzés egyike pedig a
mezőgazdasági gépészet lett. Vilma itt szerezte első szakmai tapasztalatait,
egy mezőgazdasági kiállításon nagy feltűnést keltve még traktort is vezetett. Közben rendszeresen publikált a Mezőgazdasági Technika
nevű periodikában – az abnormális golyóscsapágyaktól kezdve a
kazáncsövek és csőfalak karbantartásáig, de egy traktorellenőrző szervezet
létrehozásáért is síkra szállt, és tudósított a házi tüzelőberendezések
kiállításáról is.
Egy 1931-ben készült portréjában már egy Váci úti gyár
egyetlen női mérnökeként hivatkozik rá a Pesti Napló: „[…] már esztendők óta dolgozik egy Váci úti gyárban csöndesen és
minden interjúszomjúság nélkül egy >>finom és csöndes<< pesti lány,
Mahrer Vilma, az első és egyetlen gépészmérnöknő Magyarországon, akiről senki
nem tud semmit, mert a gépészmérnöknő, becsületére legyen mondva, a vizsgájára
nem figyelmeztette a sajtót, nem árasztotta el ismerőseit fotográfiákkal,
amelyek olajos ruhában ábrázolják munka közben, s egyáltalában nem igyekezett
arra, hogy romantikus modern úttörő-nőként szerepeljen a nyilvánosság előtt.
Józanul és csöndesen dolgozik a gyárban, nem csinált szerepet a mesterségéből
[…]” Ekkorra a legtöbben az irodában és a gyárban is megszokták, teljesen
természetesnek vették, hogy gépészmérnökként dolgozik, bár még mindig voltak
csodálkozók a megrendelők között. A gyár nevét az interjúból nem tudjuk meg, de
az biztos, hogy a korszakban a Váci út volt a magyar gyáripar főutcája,
amelynek kialakulását a kiegyezés korabeli fejlődés húzóágazatai, a
mezőgazdasági és a közlekedési gép- és eszközgyártás, majd a 20. század
elejétől az elektro- és híradástechnika határozták meg. Azaz Vilma a magyar
ipar középpontjában dolgozott.
1936-ban a Budapesti Mérnöki Kamara tagja is lett, ám
későbbi szakmai életéről jelenleg sajnos semmit nem tudunk.
Az első magyar gépészmérnöknő sorsát a vészkorszak
pecsételte meg. Halálának pontos ideje nem ismert.
Batalka Krisztina/Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése