"A BME-n a saját közegedben leszel!" - interjú Stadler Elizabethtel és Lovas Leventével
Stadler Elizabethet és Lovas Leventét, a Kármán Stúdió volt vezetőit nemcsak a kari hallgatói élet emblematikus alakjaiként ismerhetjük, hanem egyúttal gépészeti modellező-, illetve gépészmérnöki mesterszakon végzett hallgatóink is. Interjú.
Meséljetek először egy kicsit a pályaválasztás évei előtti
időszakról!
Stadler Elizabeth: Édesapám gépészmérnök végzettségű,
Moszkvában tanult ösztöndíjjal, és anyai ágról is műszaki beállítottságú
családból származom. Kaposváron születtem, ott folytattam alapfokú és középfokú
tanulmányaimat – furcsamód humán profilú intézményekben. A Kaposvári Munkácsy
Mihály Gimnáziumban magyar-angol kéttannyelvű képzésére jártam, ahol
ritkaságszámba ment, hogy matematikát és fizikát akar valaki tanulni. Ezzel
együtt az osztály egy kisebb része mindezek ellenére elkötelezett volt a
reáltudományok iránt is, és a matematika-fizika szakos osztályfőnököm,
Horváthné Tímár Ágnes mindig fent tudta tartani bennünk a lelkesedést.
A Műegyetemen egy angol verseny országos fordulóján jártam
először, amelyet az AudMax-ban tartottak. Nagyon megtetszett az épület, és
elhatároztam, hogy ide akarok járni, bár még nem tudtam, hogy itt
tulajdonképpen mit is oktatnak. Mechatronikai mérnöki alapszakra jelentkeztem
végül, és 458 ponttal felvettek, és itt is kezdtem el a tanulmányaimat
2016-ban.
Az első talákozásom a BME-vel a Herman Ottó
természettudományos versenyhez kapcsolódik, ahol az országos döntőbe jutottam,
és az AudMaxban kellett megírni a feladatlapot.
Mik voltak az első benyomásatiok a BME-ről?
LL: Annyi helyzeti előnyöm volt, hogy a nővérem is a BME-re
járt nemzetközi gazdálkodás szakra, így tőle a BME-ről, fent említett
sógoromtól pedig a Gépészkarról már előzetesen kaptam információkat. Sógorom
azt tanácsolta, hogy az első félévben még ne csatlakozzak semmilyen öntevékeny
körhöz, így fel tudom majd mérni, mennyi időm lenne tanórán kívüli
tevékenységekre. Illetve szerencsére a tanköröm vezetője, Horgos Máté már
mesterszakos hallgató volt, így több tapasztalatot tudott átadni nekünk, akár
abban is, hogy melyik tárgy mire épül.
SE: Én teljesen ismeretlen terepnek éreztem, rajtam kívül 2
osztálytársam felvételizett a Gépészkarra. Az első években talán inkább
sodródtam, viszont már gólyatáborban kialakult egy 5-6 fős baráti társaság,
együtt tanultunk és készültünk. Egyedül, csak a saját energiádra támaszkodva
szerintem lehetetlen, és nem is érdemes elvégezni a képzést, ráadásul így azt
is megtanuljuk, hogyan tudunk kooperálni, és jól beosztani az időnket.
Kiemelném, hogy a képzés alatt a Gépészmérnöki Kar oktatói sosem éreztették
velem, hogy lány vagyok, egy ennyire “fiús” közegben (kb. csak 10% lány),
ugyanúgy egy műszaki pályát választott diák voltam, mint velem együtt még sokan
mások.
Diploma után a Mechanical Engineering Modelling angol nyelvű
mesterképzésen folytattam a tanulmányaimat ugyanitt a karon. Ha visszatekintek
az itt töltött hat évre, újoncként azért az Egyetem érezteti veled, hogy
teljesítened kell a képzésen, viszont minél közelebb kerül az ember az első
diploma megszerzéséhez, annál inkább már kollégaként kezeltek: számítottak a
segítségemre tantárgyak, labormérések kidolgozásában, illetve adott esetben
felmerült a tegeződés is. Az alapszakos szakdolgozatomat és a mesterszakos
diplomamunkámat is az Áramlástan Tanszéken készítettem, utóbbinál pedig kb. két
hónapot napközben végig a laboratóriumban dolgoztam, mert nagyon sok különböző
mérést kellett készítenem..
És miért pont a Kármán Stúdió?
SE: Mert nincs másik. :) Még gólyatáborban barátkoztam össze
a stúdiósokkal, mondták, hogy jöjjek el a „próbásfelvételre”, ahol fel is
vettek, tehát tulajdonképpen az első tanítási nap estéjétől stúdiós voltam. Az
elején egy évig úgynevezett „próbás”, majd 2017-től pedig teljes értékű “aktív”
tagként dolgoztam a csoportban (persze azelőtt is aktívan tevékenykedtem, ez
csak a hivatalos elnevezése). 2021. januárjától 2022. szeptemberéig én vezettem
a Kármán Stúdiót, de előtte is már sok feladatot láttam el az adminisztratív
dolgok közül. Ami kiemelendő, hogy nagyon nagy hangsúlyt fektettünk az
utánpótlásnevelésre. Az évek alatt egy lesajnált öntevékeny körből (az akkori
minőség miatt a Hallgatói Képviselet másik kari stúdiót hívott a Gólyabál
megörökítésére) egy hatalmas és profi eszközparkkal bíró, tudásában
folyamatosan fejlődő Stúdiót sikerült létrehozni közösen a csapattal, és olyan
projekteket tudhatunk a hátunk mögött, amikre az egész Kar és az Egyetem is
büszke lehet. Én erre nagyon büszke vagyok, hogy ennyi proaktív, és munkája
iránt lelkiismeretes emberrel tudtunk együtt dolgozni, és egy egymásra
támaszkodó baráti társaságot kialakítani.
LL: A Stúdióig vezető utam teljesen különbözik Sissyétől.
Középiskolában a sulirádiót üzemeltető csapat tagja voltam, a diáknapokon,
amelyre minden osztály bemutatkozó videót készített, én voltam a vágó, ezeket a
videókat azonban már annyira kezdetlegesnek érzem, hogy mai fejjel nem is
merném megmutatni. Viszont összességében elmondható, hogy gimiben már
kapcsolatban voltam a hang- és a videótechnikával is.
2016 februárjában került be a Stúdió az életembe, ráadásul
úgy, hogy a KÁTÉ meghirdetett egy tagfelvételt, hogy videóriportok készítésében
lehet segédkezni. Azt hittem, hogy ha jelentkezem, akkor a Kátéban a technikai
oldalt is meg tudom tanulni, mígnem kiderült, hogy azzal a Stúdióban
foglalkoznak, így ide is jelentkeznem kellett, hogy részt tudjak venni a
projektben mint operatőr-vágó. Ezután fél év alatt lettem aktív tag, egy akkor
körülbelül tíz főből álló stúdióban, és 2018 januárjától 2021 januárjáig én
vezettem a kört.
Milyen feladataitok voltak a stúdió tagjaként? SE: Mindent
is csináltunk már itt az évek alatt. Én főleg a videós oldallal foglalkoztam
inkább, operatőrködés, vágás, két és fél napos videó szerkesztési kurzus a
fiataloknak… A Levit megelőző körvezető, Korom Dávid által is sokat fejlődtünk
szemléletmódban, illetve a feladatok elvégzésében - többször dolgoztunk neki
külsős munkákon, ő ugyanis a mérnöki tanulmányai után főállású operatőrként és
drónpilótaként helyezkedett el.
Felfuttattuk a videós vonalat, elsajátítottuk a green screen
technikát, az animálásba is belecsöppentünk a GPK150 sorozat kapcsán, a
streamelés és az utómunkázás fortélyaiba is belemélyedtünk. Még a
hangtechnikába is beletanultam, bár még most is vannak profibbak nálam.
Ugyanakkor vezetőként a menedzsment-feladatok kerültek
előtérbe: csapatkohéziót építeni, határidőket betartatni, az utánpótlásképzést
gondozni, beilleszteni az új tagokat, és segíteni őket az önálló munkavégzéshez
vezető úton. Ezen kívül az eszközfejlesztést is szem előtt kellett tartani,
valamint az egyetem felsővezetéssel való kommunikációt is itt tanultuk meg.
Évente 30-40 kisebb (kvízest hangosítás, sportnap videózás,
stb.), és két-három nagy projektet (például tanszéki imázsfilm) kellett menedzselnünk.
LL: Én még a csapat vezetésével kapcsolatos teendőkön felül
azt emelném ki, hogy régóta figyeltem a különböző műegyetemi karok
médiaszervezeteinek munkáit. A villanykaron a technikai oldal az erős, az
építészeknél a művészi vonal. Az volt az álmom, hogy a Kármán Stúdió legyen „a”
stúdió a BME-n, hogy sokoldalúan és magas színvonalon teljesítsünk.
Amikor körvonalazódott a kari vezetésben a kari imázsfilm
készítésének ötlete, Czigány Tibor akkori dékán úr, mostani rektor úr a stúdió
felívelését látva azt látta jónak, ha hallgatók készítik a filmet. Amikor a
dékán úr megtekintette a filmet, azt mondta: „kedves kollégák, én annyira
reméltem, hogy ez jó lesz, de hogy ennyire jó lesz, arról álmodni se mertem!”
Jó kiindulási alap volt ez a stúdió számára a további
fejlődéshez, és azóta többek között az eszközparkunkat is ki tudtuk egészíteni
Orbulov Imre dékán úr további támogatásával.
A menedzseri képesség elsajátítása hatalmas előnyt adott
számomra a munkaerőpiacon is. A nyáron kerestem munkát, egy interjún például
félve kérdezték, hogy mi lesz akkor, ha néhány év múlva embereket kell
menedzselned? Én meg mondtam, hogy akár most is.
Mi volt a három legizgalmasabb projektetek?
SE: Számomra az első helyezett a Gépészkar 150 éves történetét bemutató GPK150 filmsorozat, azon ugyanis két és fél éven keresztül dolgoztunk. A másik, amelyet megemlítenék, a Polimertechnika Tanszék imázsfilmje, ahol a több napos forgatás során a tanszék segítségére és rugalmasságára minden szempontból számíthattunk. A harmadik legizgalmasabb munkánknak pedig a 2019-es Egyetemi Napok videóját tartom, mert akkor volt alkalmunk először megmutatni mit tudunk egy ekkora rendezvény keretei között (azóta már háromszor is felkérték a Stúdiót az esemény videózására).
LL: Hát sajnos akkor a GPK150-et nem tudom már mondani, de
szerencsére így is van miből választani. A gépészkari imázsfilmet nemcsak
önértéke miatt tartom a legjobb projektünknek, hanem a stúdió fejlődésének
mérföldköveként is. 2016 őszén volt a stúdió mélypontja, amikor nem kaptunk
engedélyt arra, hogy más karokkal közös szervezésű eseményeket videózzunk.
Korom Dávid, akkori csoportvezető pedig összekapta a csapatot, amelynek az első
nagy eredménye az volt, hogy minket kért fel a kari imázsfilm készítésére
Czigány Tibor dékán úr.
A másik fontos projektünknek a streamelést gondolom. Az én
vezetőségi köröm alatt bővült a közvetítéstechnikával a stúdió tevékenységi
köre. A legnagyobb, általunk streamelt esemény a rektori láncátadón és a
diplomaátadókon kívül Karikó Katalin előadása volt a Q épületben júniusban, de
például Härtlein Károly néhány tudománynépszerűsítő előadását is közvetítettük.
Azért is szerettem nagyon a közvetítéseket, mert magas szintű csapatmunkára
volt szükség minden alkalommal, ami jól összehozta a társaságot, illetve azért,
mert ilyenkor egy projekten tudott dolgozni a hangtechnikai és a videós része
is a Stúdiónak.
A harmadik, ami a szívemhez nagyon közel áll, egy nemzetközi
projekt volt. Czifrus Szabolcs, a BME TTK Atomenergetika Tanszék
tanszékvezetője keresett meg minket azzal, hogy tudnánk-e videót készíteni az
ENEEP (European Nuclear Experimental Educational Platform, Európai Nukleáris
Kísérleti Oktatóplatform) számára. Ez a szervezet a közép-európai, nukleáris
képzéssel bíró műegyetemeket és tanreaktorokat foglalja magában, bécsi,
budapesti, ljubljanai, prágai és pozsonyi szervezetekkel. Természetesen igent
mondtunk – a stáb 80%-át stúdiósok, a maradékot pedig Korom Dávid előző
stúdióvezető kollégái alkották. Mindegyik helyszínen (Bécs, Budapest, Ljubljana,
Prága és Pozsony) készült egy önálló videó, és végül pedig egy nagy
összefoglaló videó is.
Hol dolgoztok most?
SE: Én több, mint egy éve az eCon Engineering Kft.-nél
dolgozom, támogató mérnöki pozícióban. A céggel a BME Formula Racing Teamen
keresztül kerültem kapcsolatba, mivel 2018-19-ben mi készítettük az eCon
konferenciájának aftervideóját, ahova a versenycsapat ajánlott be minket. Ettől
függetlenül a tanulmányaim végén az egyik álláshirdetésük felkeltette az
érdeklődésemet, küldtem nekik egy emailt az önéletrajzommal, és felvettek. A
cég forgalmazza az ANSYS szimulációs szoftver termékcsaládot, és mi végezzük a
magyarországi support tevékenységet, valamint mérnöki oldalról segítjük az
értékesítést. Ezen kívül projekteken is dolgozom, ügyfelekkel is találkozom, és
oktatom is a szoftvert. De szerencsére a videózást is kamatoztatni tudom, mert
például a céges promóciós videósorozaton most én is dolgozom.
Szerencsés munkahelyen vagyok, hogy mérnöki területen tudok
soft skilleket igénylő munkafolyamatokban is tevékenykedni. Emellett azért a
videózást is megtartottuk Levivel, mindkettőnknek van erre egy egyéni
vállalkozása is.
LL: Én szeptember közepén kezdtem a belgiumi központú PEC
Central Europe Kft.-nél tervezőmérnökként. A cég fő profilja akkumulátor gyártással
kapcsolatos célgépek tervezése és kivitelezése. A feladataim között egyaránt
megjelennek tervezési és gyártási teendők is, ami pontosan illeszkedik a
gépgyártástechnológia BSc-s és a géptervezés MSc-s szakirányaimhoz.
Milyen tanácsaitok lennének egy Műegyetem gépészmérnöki
képzésére felvételező diáknak?
SE: Ne félj az ismeretlentől! Ha a középiskolás éveidben nem
voltál a saját közegedben, itt abban leszel. A hallgatótársak érdeklődési
területe ugyanis nagyon hasonló a Tiédhez. Másik tanácsom, hogy fontos a
tanulás, de a kapcsolatépítés is. Az iparban, vagy a tudományos életben a többi
hallgató lesz a kollégád. Élvezzék ki az egyetem minden percét, mert utána
sosem lesz ilyen jó.
LL: Csatlakozzatok olyan közösséghez, amellyel lehet
fejlődni! Azt tanácsolom, hogy olyan szakosztályt vagy öntevékeny kört
válasszatok, ahol értéket lehet teremteni. A műegyetemi hallgatói életben sok
mindennel lehet kísérletezni, kisebb tétekben, mint a munkaerőpiacon.
És jöjjetek Stúdiózni! Nagyon jó, nekünk elhiheted!
Benesóczky László
(Az interjú először a 2024. januári BME GPK Alumni Hírlevélben jelent meg.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése