"Egy autonóm robot azt is értelmezni tudja, amit nem tanítunk be neki" - interjú Erdős Ferenc Gáborral
Az augusztus 20-i nemzeti ünnep alkalmából a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét adományozták Erdős Ferenc Gábornak, a Gyártástudomány és Technológia Tanszék egyetemi docensének, aki a SZTAKI főmunkatársa, laboratóriumvezető-helyettese.
Hogyan fogadta az
elismerést?
Örültem neki, nagyon megtisztelő volt. De nem tagadom, meglepett,
nem gondoltam, volna, hogy megkapom.
A pályaválasztás évei előtt is érdekelte a műszaki pálya?
Igen, több dolog érdekelt, volt egy felvételi előkészítő
(FEB) tábor, ahová elmentem a felvételi előtt, és a matematikus mérnökök
tarották az előkészítőt. Éreztem, hogy ez az, ami igazán illik hozzám, az
elmélet és a gyakorlat határterülete. Ezzel együtt a bölcsészet is közel állt
hozzám, a műegyetemi tanulmányaim mellett három évet jártam az ELTE
egyiptológia szakára – a kopt nyelvnél
adtam fel. De bevallom, azért a bütykölés és a meg a mechanizmusok jobban
érdekeltek.
Családi indíttatásom csupán gépésztechnikus édesapám
részéről volt, de ez nem befolyásolt – legfeljebb a gyakorlati érzék
öröklődött. A gyerekeim is az elmélet és gyakorlat határterületén vitték tovább
a hagyományt: mindketten orvostanhallgatók.
Miért döntött úgy,
hogy a Műegyetemen tanul tovább?
A műszaki – és a bölcsészeti – érdeklődésem középiskolai
tanáraimtól ered, akik a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumban tanítottak: a
fizikatanáromtól és osztályfőnökömtől, Pécsi Istvántól a fizika szeretete,
magyartanáromtól, Barát Erzsébettől pedig a bölcsészet szeretete.
A fent említett FEB-táborban pedig minden véglegesen eldőlt:
azt már előtte is tudtam, hogy a Műegyetemen szeretném folytatni a
tanulmányaimat.
Mire emlékszik vissza
egyetemi hallgatóként itt töltött időszakából?
Mivel matematikus-mérnök képzésben vettem részt,
kiscsoportos oktatásban részesültem, erős matematikai és mechanikai profillal.
Stépán tanár úr és Ludvig Győző, valamint Béda Gyula professzor úr is tanított.
Milyen különbségek
voltak a BME-n, és a különböző jeles svájci, brit és egyesült államokbeli
egyetemek között, ahol tanult, vagy kutatott?
Az angliai Nottingham Polytechnicben (1992-től Nottingham
Trent University) a diplomatervemet írtam, ott inkább kísérleteztem, ott az
oktatásban nem vettem részt.
Az amerikai State University of New York at Buffalóra egy
ösztöndíjjal jutottam ki, azaz dolgoznom kellett félállásban egy tanszéken. Ott
végeztem el a mesterszakot, ahol akkor tanultunk olyan lineáris algebrát, amit
itt mi másodév elején, két-két és fél évvel előbb már vettünk.) Ezzel együtt
több projekttárgyunk volt, de elméletileg nem éreztem annyira megalapozottnak
az oktatás, mint itthon. Ezen felbuzdulva felvettem a matematika képzésen is
egy differenciálgeometria kurzust, ami azért megizzasztott.
Hogyan osztja meg munkaidejét a BME és a SZTAKI között?
Amikor tanítok, akkor a BME-n, egyébként pedig a SZTAKI-ban
vagyok megtalálható.
Melyek a szakterületének
a legjelentősebb kihívásai?
Robotikában az autonóm robotikai megoldások azok, amelyeket
fejleszteni kell. A klasszikus, iparban működő robotika a 17. századi automaták
elvén nyugszik, a robotok minden alkatrésze meg van határozva, hova és meddig
mozoghat. Az új kihívás, hogy egy autonóm robot olyan dolgokat is értelmezni
tudjon, amiket előtte nem tanítunk be neki. Ezzel foglalkozom egyébként a
kutatásaimban is: a valóság és a megépített digitális reprezentációk
szinkronizálásával különböző algoritmusok és szenzorok alapján.
Mivel tölti a
szabadidejét?
Kertészkedéssel, valamint szeretek biciklizni, túrázni, úszni.
Benesóczky László
Az interjú eredetileg a kari Alumni Hírlevél 2023. októberi
számában jelent meg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése