NASA-díjat nyert el egykori doktoranduszunk, Fekete Balázs - Alumni Portrék 1.
Az Alumni Portrék első interjújában Vele beszélgettünk.
Mikor végzett a BME Gépészmérnöki Karán?
2016-ban szereztem Ph.D. fokozatot a Gépészmérnöki Kar Műszaki Mechanikai Tanszékén.
Mi motiválta, amikor a BME Gépészmérnöki Karát választotta?
Érdekelt a termomechanika, és a kiírt doktori témák között kutatva kapcsolatba kerültem későbbi témavezetőmmel, Dr. Szekeres Andrással, aki a Műszaki Mechanikai Tanszékén ezzel a tématerülettel foglalkozott. 2010-ben kezdtük a közös munkát, végül 2011-ben felvételiztem levelező doktori képzésre.
Mennyire találta nehéznek az egyetem elvégzését?
A Gépészmérnöki Kar Doktori Iskolájának követelményrendszere magyar- es nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően erős. A tantárgyak teljesítésén kívül oktatási és publikációs követelményeknek is eleget kellett tenni. Számomra ez utóbbi jelentette a legnagyobb kihívást.
![]() |
A kaliforniai Berkeley Egyetem nukleáris intézetében, 2017-ben |
Mivel a képzést levelező formában munka mellett végeztem, ezért erre az időszakra nem “tipikus” egyetemi évekként emlékszem vissza. Azonban 3 éven keresztül minden héten egy teljes napot a Műszaki Mechanikai Tanszéken töltöttem főként előadáson, igen kis hallgatói létszámmal, ami a doktori képzés jellemzője. Több tantárgynál előfordult, hogy egyedüli hallgatóként vehettem reszt az órán. Itt rengeteget tanultam mert lehetőség volt a témákat a kutatáshoz igazítani. Ezek a mechanika órák igen jó élményként maradtak meg.
Mi történt Önnel az egyetemi évek óta?
A doktori fokozat megszerzését követően az Egyesült Államokba költöztünk, ahol családot alapítottunk, kisfiunk, Samu 2 éves, kislányunk, Hanna 5 hónapos.
Hol, milyen pozícióban dolgozott az egyetem elvégzését követően, illetve dolgozik jelenleg?
Amerikában az első munkahelyem a kaliforniai Berkeley Egyetem Nukleáris Intézetében volt, ahol kutatóként dolgoztam 2016 és 2019 között erőművek szerkezeti anyagainak feszültség korróziós károsodásának modellezésén. Ezt követően a floridai Kennedy Ūrközpontban dolgoztam 3 évet 2019 és 2022 között végeselem-analízis mérnökként. Itt a NASA “Crawler Transporter” szerkezeti analíziséért voltam felelős és sok érdekes projekten dolgoztam. A ‘Crawler Transporter” egy 60 éves 3000 tonnás berendezés, amely 9000 tonna hasznos teher mozgatására képes. Ez a NASA egyetlen berendezése, amely alkalmas a jelenleg fejlesztés alatt álló Hold-rakétát az összeszerelő csarnokból a kilövőállomásra szállítani. A berendezés kora és fontossága miatt ez a munka nagyon sok kihívást jelentett, emiatt talán ez volt az eddigi karrierem legmeghatározóbb időszaka.
![]() |
A háttérben a Saturn V holdrakéta F1 hajtóművei |
Mit köszönhet a BME Gépészmérnöki Karának, az itt elsajátított tudásnak és ismereteknek?
A végzés utáni karrierem és bizonyos szempontból családi ėlethelyzetünket is a BME Gépészmérnöki Karán megszerzett tudásnak és doktori diplomának köszönhetem. A PhD fokozat révén sikerült az Egyesült Államokban állást találni, valamint a doktori képzés alatt megszerzett tudásra és publikációkra alapozva szereztem a zöldkártyám is. Itt fontos megemlítenem, hogy a Dunaújvárosi Egyetemen végzett kísérleteim és az ottani Kollégáim támogatása nélkül a doktori disszertációm sem jöhetett volna létre.
Mit üzenne a mai hallgatóknak, illetve az egykori hallgatóknak, a mai alumni tagoknak?
Többször lehetőségem volt külföldi hallgatókkal találkozni konferenciákon és a Berkeley Egyetemen töltött idő alatt részt vettem mechanika, törésmechanika és anyagtudományi órákon. Ez alapján azt gondolom, hogy a BME Gépészmérnöki Karán az oktatási és kutatási munka nemzetközi viszonylatban kiemelkedő, és a hallgatók biztosak lehetnek abban, hogy a végzésüket követően bármilyen hazai és nemzetközi környezetben meg fogják állni a helyüket.
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése