"Célom a magas színvonalú oktatás, empátiával a hallgatók felé"
A Műegyetem Legjobb Oktatójának választották az OHV (Oktatók Hallgatói Véleményezése) alapján. Hogyan fogadta az elismerést?
Természetesen nagyon örültem az elismerésnek,
hiszen az OHV-n keresztül közvetlenül a hallgatóktól kapok visszajelzést az
elvégzett oktatói munkámról. Ez mindig is fontos volt számomra, hiszen az
oktatói munka célja, hogy az előírt tananyagot és szemléletmódot hatékonyan
átadjam a hallgatóim számára és segítsem, motiváljam őket a tanulási folyamat
során. Ennek elengedhetetlen része a hallgatói vélemények, észrevételek
meghallgatása, értékelése és ezek beépítése az oktatás módszertanába.
Az előző, 2019/20/II. félév különösen nehéz
volt az oktatók és hallgatók számára egyaránt, hiszen márciusban egy hét alatt
kellett digitális oktatási formára váltanunk. A korábban bevett és megszokott
oktatást felváltották az új digitális eszközök és módszerek, így a pozitív
értékelés egyfajta megerősítése is annak, hogy a nehéz helyzet ellenére
sikerült helyt állni és megfelelő színvonalú oktatást biztosítani a
hallgatóimnak.
Mi lehetett a kulcsa annak, hogy Önt választották?
Az óráimon mindig törekszem arra, hogy a közös
gondolkodást és munkát megalapozó jó hangulat alakuljon ki. Jó hangulat olyan
értelemben, hogy a hallgatók szívesen, érdeklődve jöjjenek az órára, legyenek
aktív részesei és merjenek kérdezni. Ez utóbbi kiemelten fontos, mert a
tanulási folyamat során rossz kérdés nem létezik, abból mindig rengeteget lehet
okulni.
Különös hangsúlyt fektetek arra is, hogy a
gyakorlatokon elhangzó anyag mellett segítsem az otthoni tanulást is. Mindig
töltök fel kidolgozott példákat vagy gyakorló feladatokat, amelyekkel el tudják
mélyíteni az órán tanultakat.
Akinek pedig gondja akad, személyesen (illetve jelen helyzetben online) is van
lehetősége konzultálni. Én magamat Y-generációs oktatónak vallva korban közel
állok a fiatalabb, már túlnyomóan Z-generációs hallgatósághoz és igyekszem
megfelelni a generációjuk elvárásainak, pl. lehetőségeimhez mérten próbálom azonnal megválaszolni az e-mailben/TEAMS-en feltett
kérdéseiket, kijavítani a ZH-kat. Az OHV szöveges visszajelzések alapján a
hallgatók ezt a következetességet és kiszámíthatóságot nagyra becsülik.
Ön szerint mi a jó tanár ismérve?
Tartja a mondás, hogy jó tanár abból lesz,
akinek jó tanárai voltak. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy tanáraim között
számos kiváló pedagógus volt, akikre példaként tekintetek, beleértve
középiskolás tanáraimat a Szent István Gimnáziumban, vagy a BME Gépészmérnöki
Karának oktatóit, akiknek mára közvetlen kollégája lehettem.
Mindannyiukban közös, hogy a tananyag magas
szintű átadása mellett magukkal tudták ragadni a hallgatóság figyelmét, ki
tudták alakítani azt a motiváló közeget, amelyben öröm volt tanulni, még a
magas követelményeket és komoly absztrakciós készségeket igénylő, „nehéz” tantárgyak
esetén is.
Szerintem a jó tanár
fontos tulajdonsága, hogy maximális empátiával forduljon a hallgatók felé úgy,
hogy az oktatás, a követelmények és az átadott készségek színvonala továbbra is
magasan maradjon. Ezt az optimumot, azonban csak rengeteg munka, elhivatottság
és odaadás útján lehet megtalálni. Talán ez lehet a jó tanár ”receptje”.
Miben szeretne még fejlődni, mint tanár?
Én mindössze 5 éves tapasztalatommal úgy gondolom
még az oktatói pályám legelején tartok. Ez idő alatt sokat tanultam az
oktatásról és a pedagógiáról, ugyanakkor érzem még rengeteget kell tanulnom. Az
oktatás nem egy statikus folyamat, adaptálódni kell a hallgatósághoz, az
igényekhez, figyelni kell a többi oktató módszereit,
ötleteit és technikáit. Az idei koronavírus okozta távoktatás szerintem
olyan robbanásszerű változást hozott az oktatásban, amelyre eddig nem volt példa.
A digitális oktatás rávilágított arra, milyen fontos a személyes jelenlét, de
olyan új online módszerek is kialakultak, amelyek javítják oktatás színvonalát
és segítik a hallgatóságot, ezeknek később, a járványhelyzet lezárultát
követően helyt kell kapniuk a ”klasszikus” oktatás kiegészítéseként. Szerintem
a következő években ennek az új egyensúlynak a megtalálása lesz az oktatás
legnagyobb kihívása, amelyben nekem is sok tanulnivalóm lesz.
Miként kapcsolódik a karon folyó matematikaoktatáshoz?
A
Gépészakaron folyó matematikaoktatásba BSc-s és MSc-s hallgatóként
demonstrátorként és junior óraadóként kapcsolódtam be. Szilágyi Brigitta
vezetése alatt egy olyan módszertant kezdtünk el bevezetni, amelynek a
középpontjában a teszthatás áll, azaz a folyamatos előhíváson alapuló oktatás.
Ez a klasszikus tantermi órák mellett folyamatos, aktív otthoni tanulásra is
ösztönözte a hallgatókat és állandó visszajelzést adott az oktatóknak is, hogy
hogyan haladnak a hallgatók. A doktori képzésemet a Műszaki Mechanikai
Tanszéken folytattam, de a kapcsolat a „matekosokkal” nem szakadt meg. Gyakran voltam vendégelőadó az előadásokon és
a tehetséggondozó kurzusokon, ahol az adott téma gépészeti alkalmazásairól beszéltem,
felhívva a figyelmet a tananyag hasznosságára a mérnöki gyakorlatban. Ezen
kívül amennyire időm engedi, az egyetemi tanuláselmélettel és módszertannal is
foglalkozom, vezetek TDK-kat és publikálok.
Főleg a polimer habok mechanikai viselkedését is leíró
viszkózus-rugalmas-képlékeny anyagmodellekkel és végeselemes szimulációival
foglalkozik. Ez mit jelent?
A modern anyagok (pl. polimer habok,
mikrocellás habok), mechanikai viselkedése rendkívül összetett, a véges
rugalmas deformációk mellett gyakran mutatnak sebességfüggő (viszkoelasztikus) viselkedést,
illetve maradó deformációkat. Ipari részéről ugyanakkor jelentős az igény, hogy
az ilyen nagy alakváltozásokkal járó komplex mechanikai viselkedést a lehető
legpontosabban lehessen modellezni és előre jelezni az adott alkatrész
viselkedését a végeselemes szimulációk segítségével. A mai
szuperszámítógépekkel rendkívül bonyolult jelenségeket is vizsgálhatunk (pl. töréstesztek
vagy az anyagleválasztás folyamata), de ehhez fontos, hogy pontosan definiáljuk
az anyag mechanikai viselkedését.
A fent említett anyagi viselkedés leírására
azonban absztrakt matematikát igénylő anyagegyenletek (ún. konstitutív
egyenletek) szükségesek, amelyek a terhelések és deformációk között megfelelő
kapcsolatot teremtenek. Doktori kutatásomban a sejtszerkezetű polimer habok
modellezésével foglalkoztam, amelyeket rendkívül jó energiaelnyelő képessége
miatt gyakran alkalmaznak az ipari területen (ütés és törésvédelem) és a
hétköznapokban egyaránt (pl. sportcipők, matracok). Én elsősorban analitikus
modellek és anyagparaméterillesztési stratégiák fejlesztésével foglalkoztam,
amelyek pontosabb modelleket eredményeznek és ezáltal javítják a numerikus
szimulációk pontosságát.
Milyen tervei vannak?
A jövőben szeretném folytatni a megkezdett, anyagmodellezés területén folytatatott
kutatásomat itt a GPK Műszaki Mechanikai Tanszékén. Terveim között szerepel,
hogy szélesítsem nemzetközi kapcsolataimat és rövidebb külföldi tapasztalatra
is szert tegyek. Emellett szeretnék minél több hallgatót bevonni a
kutatásaimba, szakdolgozatok, diplomatervek és TDK-dolgozatok témavezetése
útján.
BEREZVAI SZABOLCS 2010-ben érettségizett a Szent István Gimnáziumban, majd 2014-ben
diplomázott a BME Gépészmérnöki Karának mechatronikai mérnöki alapszakján. 2016-ban a BME GPK mechanical engineering modelling angol nyelvű mesterképzésén végzett. Doktori
címét 2020 júniusában szerezte meg, azóta a Műszaki Mechanikai Tanszék
adjunktusaként dolgozik.
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése