BME GPK a 35. OTDK-n: Máshogyan fognak később tanulni az online oktatásban részesülő hallgatók? - interjú Pálya Zsófiával
Első helyezést nyert a XXXV. OTDK Tanítás- és tanulásmódszertan, tudástechnológia szekciójának Tanulás, tanulástámogatás a felsőoktatásban II. tagozatában Pálya Zsófia, a BME Gépészmérnöki Kar Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszékének PhD-hallgatója.
Pálya Zsófia dolgozatában a reguláris matematika tantárgyakban alkalmazott online tanulást segítő módszerekkel kiegészített oktatás eredményességét vizsgálta. A kutatás különlegessége, hogy jóval a járványhelyzet előtt kezdtek el foglalkozni online oktatási módszertannal. Hallgatónk ráadásul nemcsak előadott a konferencián, hanem két másik dolgozat témavezetője is volt.
Hogyan találtál rá
erre a kutatási területre?
Először alapszakos tanulmányaim alatt, mint demonstrátor,
majd mesterszakos hallgatóként már, mint gyakorlatvezető részt vettem az
egyetemi matematikaoktatásban Szilágyi Brigitta egyetemi docens vezetése alatt.
Már jóval a pandémiás helyzet előtt megláttuk a lehetőséget az online oktatási eszközök
integrálásában az egyetemi matematika oktatáson belül.
Kérlek, fejtsd ki pár
mondatban a kutatásod lényegét!
Az OTDK-n prezentált dolgozat egy hosszú, közös kutatómunka
eredménye Szilágyi Brigitta tanárnővel, aki folyamatosan próbál új, innovatív
oktatási módszereket kialakítani amely egyaránt kedvező a hallgatóság és az
oktatók számára is. A kezdeti motivációt az adta, hogy az utóbbi években egyre
nagyobb problémát jelent az egyetemi reguláris matematika oktatásban a nagyon eltérő
tudásszinttel érkező hallgatói bázis. Egyrészről szerettünk volna plusz
gyakorlási felületet biztosítani a gyengébb matematikatudással érkezők részére,
valamint egyaránt biztosítani a lehetőséget a kifejezetten tehetséges és jobb
matematika háttérrel rendelkező hallgatóinknak is.
Amikor bekapcsolódtam a kutatásba, mint demonstrátor, akkor került
érdeklődésünk homlokterébe az online oktatási eszközök használata. Célunk egy
olyan ’jó gyakorlat’ kialakítása volt, ahol mindenki számára lehetőség van a
saját szintéjnek megfelelő gyakorlási lehetőség elérésére, úgy, hogy ez az
oktatónak se jelentsen számottevően több munkaidő ráfordítást. Továbbá azt
feltételeztük, hogy ezen innovatív módszerrel könnyebben foglalkoznak majd többet
a matematikával hallgatóink, és sikerült megfelelően mély matematika tudást
szerezniük ahhoz, hogy a későbbi szakmai tárgyak során készség szinten tudják
azt alkalmazni.
Szerinted mi volt az,
ami kiemelte a munkádat a többi közül?
A dolgozat újszerűsége leginkább abban rejlett, hogy a
hallgatók tanulási mintázatát, valamint a hallgatói teljesítményt és eredményességet
kvalitatív jellemeztük. Ez kifejezetten ritka pedagógiai és tanulástámogatással
foglalkozó szekciókban, amit a zsűri is kiemelt az előadásom után.
Aggódtam viszont, hogy ezzel együtt a közel másfél éve tartó
járványhelyzet következtében az online oktatás módszertana nem fog akkora
újdonságértéket képviselni, mint szeretnénk – de szerencsére tévedtem, az
eredményeket és magát a módszertant is rendkívül pozitívan értékelte a zsűri.
Nemcsak indultál,
hanem konzulensként is közreműködtél két dolgozatnál. Egyikük, Molnár Cecília
harmadik helyezést ért el. Miről szólt ez a két dolgozat?
Ritka, hogy BSc-hallgatók keresnek a konzulenst, hogy
szeretnének kutatni. Molnár Cecília akivel továbbra is együtt dolgozunk,
harmadik helyezést érte el a Műszaki szekcióban „Magyar néptáncosok
biomechanikai vizsgálata: fáradás hatása kalocsai mars táncra” című dolgozatával.
A néptánc hagyománykövető sportág, a tánc során viselt tánccipő és öltözetek
terén sokkal inkább a népi hagyományoknak való megfelelés, mint a technológiai
újítások az irányadók. Cilivel ebben szeretnénk újítást elérni, hiszen a
táncosok ízületei rendkívül nagy terhelésnek vannak kitéve a kemény talajon
való táncolás következtében. A dolgozat azt elemzi, hogy a táncosok mozgása hogyan
válik biomechanikailag mérhetővé és elemezhetővé. Szeretnénk segíteni a
táncosoknak, hogy a távolabbi jövőben új, ízületeket kevésbé megterhelő cipők
készítésére nyíljon mód.
Szintén két alapszakos hallgató, Csóti Ádám és Riesing
József edzőtermi sportolóknak szánt mérőeszközök fejlesztéséről készítették
dolgozatukat, és az ő dolgozatuknál is konzulensként működtem közre. A dolgozat
motivációja az volt, hogy tapasztalat nélkül használják az edzőtermi gépeket,
ami rontja a hatékonyságot, és komoly sérülésekhez is vezethet. Ádám és József
mérnöki szemlélettel, egyszerű működésen alapuló eszközt fejlesztettek, amivel
lehet mérni az edzés közben ébredő erőket, ezzel minősítve a gyakorlatvégzést.
Milyen további
terveid vannak?
Már vannak olyan hallgatóink, akik a járványhelyzetnek
köszönhetően teljesen online kezdtek el tanulni a Gépészmérnöki Karon, ami
fontos a kutatásunk szempontjából is. Azt feltételezzük, hogy azon
hallgatóknak, akinek az online oktatás már a kezdetekkor sem csak opcionális
lehetőség a frontális oktatás mellett, eltérő lesz a tanulási mintázatuk, mint
a korábbi évek során vizsgált hallgatók esetében. Így a jövőben szeretnék
továbbra is részt vállalni ezen a kutatási területen is, hogy ezeket az
eredményeket hazai és nemzetközi szinten publikáljuk, hiszen azzal, hogy vannak
korábbi évekről eredmények egy kifejezetten erős ütőkártya van a kezünkben ezen
a tudományterületen.
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése