„Az emberi tényezők legalább olyan fontosak az oktatásban, mint a szakmai felkészültség” - Gépészkari Portrék 2. - Both Balázs
Both Balázzsal, az Épületgépészet és Eljárástechnika Tanszék adjunktusával beszélgettünk tanulmányairól, szakterületéről, a történelem és a humanitárius segítségnyújtás erejéről.
Mi a szakterületed?
Okleveles épületgépészeti és eljárástechnikai
gépészmérnökként végeztem itt, a Műegyetemen. Ez magában foglalja az épületgépészetet,
mint ágazatot, és a vegyipari gépészetet, amit az eljárástechnikával foglalkozó
kollégák oktatnak és kutatnak. Az épületgépészeten belül különböző ágazatok léteznek:
például fűtéstechnika, vízellátás, légtechnika… Utóbbi volt az, amely leginkább
magával ragadott. Ezen belül főleg komfortelmélettel, mérésekkel,
statisztikával és különböző szellőztetési, légvezetési megoldásokkal
foglalkozom. Ebből írtam a TDK-dolgozatomat, a diplomamunkámat, a
publikációimat, s a doktori disszertációmat.
Magával a légtechnikával érdekes volt a találkozásom. A szakirányválasztást követően az első félév végén kisebb identitásválságba kerültem, ugyanis az addig megismert szakágakat nem éreztem közel magamhoz. Emlékszem, hogy az első szakirányos vizsgaidőszak során a kezembe vettem egy könyvet, amiben megpillantottam a szellőzéstechnika fejezetet és abban egy igen informatív ábrát. Mellé írták, hogy miért is fontos a szellőztetés, és mindez hogyan befolyásolja a komfortérzetünket. Ember és komfort. Persze az egész épületgépészet a komfortérzetünk biztosítására épül, ám a légtechnika annyira megtetszett, hogy már akkor éreztem, később ezzel szeretnék foglalkozni. Az első szellőzés óránk ebben meg is erősített. Ehhez kellett Goda Róbert is, aki a tárgy kiváló előadója és gyakorlatvezetője volt, s akivel azóta munkatársak is lettünk.
Miért választottad az
egyetemi oktatást az ipar helyett?
Mindig is érdekelt a kutatás, a felfedezés, s az így
megszerzett tudás átadása, s ezek kapcsolata az emberrel. Úgy gondoltam, hogy
akkor értek igazán valamit, ha azt úgy el tudom magyarázni, hogy a másik is
megérti, sőt, hasznosítja. Az így megszerzett sikerélmény mellett ez egy jó
visszacsatolás is volt számomra. Mindezen kívül mindig jó tanárok vettek körül
az általános iskolától kezdve az egyetemi diploma megszerzésig. Ők valamennyien
nagyon jó hatással voltak rám nemcsak szakmailag, hanem emberileg is. Úgy
gondolom, hogy az emberi tényezők legalább olyan fontosak az oktatásban, mint a
szakmai felkészültség.
Az iparral egyébként jó kapcsolatban vagyunk, s kölcsönös az
együttműködés, a segítségnyújtás. Tehát az ipar és az oktatás gyönyörűen
házasítható, melynek gyümölcsét a diákok fogyaszthatják.
Az egyetem és a gépészkar misztikuma, légköre. Persze minden karnak megvan a
maga nívója, azonban a Gépészmérnöki Karon még hallgatóként szerzett szakmai és
emberi hatások voltak azok, melyek nyomot hagytak bennem, természetesen pozitív
értelemben. Nyilván nem sikerült minden elsőre. Volt olyan, hogy nekem is
kellett egy-egy tárgyat ismételnem. Ez szerintem hozzá tartozik az egyetemi
élethez. Fontos, hogy legyünk alaposak és tegyünk meg mindent annak érdekében,
hogy a lehető legjobb minőségű munkát adjuk ki a kezünk közül. Viszont
szerintem kellenek a kudarcok is, mert sokat lehet belőlük tanulni. A lényeg: nem
szabad hagyni, hogy a kudarcok uraljanak bennünket, hanem nekünk kell azt
formálni a javunkra, s kreatívan felhasználni.
Az Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszéken
pedig olyan munkaközösségünk van, ami nemcsak tudományos értelemben, de emberileg
is nagyon inspiráló. Szerintem nagyon fontos az, ha egy munkahelyen
meghallgatják a véleményed, szabadon és kreatívan megvalósíthatod az ötleteidet
az oktatásban és a kutatásban is. Ez a környezet mind a tanszéken, mind a karon
megvan. Az említetteken kívül pedig még az az oktatói gárda is nagy hatással
volt rám, amiről fentebb már meséltem.
Nem különösebben, viszont a mátészalkai Gépészeti
Szakközépiskolába jártam, ahol kiváló tanáraim voltak. A műszaki- és szaktanárok,
valamint az egykori osztályfőnököm szakmailag és emberileg is óriási hatással
voltak rám. Ennek ellenére jó ideig nem éreztem a hívást a gépészet iránt, történész
szerettem volna lenni. Egyébként a történelem és a művészet szeretete a mai
napig szerves része az életemnek. Óva intek mindenkit attól, hogy csak egy
dologgal foglalkozzon, vagy szakbarbárrá váljon. Ezt az üzenetet egyébként a
hallgatóimnak is próbálom átadni.
Az érettségi után gépészmérnöknek felvételiztem a
Műegyetemre, bár még ekkor sem voltam biztos abban, hogy tényleg ezzel
szeretnék foglalkozni. Elsőre felvettek, s azután érdekes dolog történt. Volt
két nagy súlyú tantárgyunk, az ábrázoló geometria és az általános géptan.
Ezeket nem egyszerű elsőre teljesíteni, nekem sem ment. Ám a második alkalommal
olyan sikert értem el mindkét tantárgyban, melynek hatására egyszerűen
megszerettem a gépészeti tudományokat és a rajzot. Mindemellett a kitartásból
is kaptam tanítást.
Gyerekkoromban egyébként nagyon sok minden érdekelt, s
meglehetősen élénk fantáziával megáldott kisfiú voltam. Szerencsére a színes
képzelőerőm a mai napig velem maradt, amit egyébként nagyon kreatívan tudok
hasznosítani nemcsak az oktatásban, hanem a fotográfiában is.
Gyakran játszottam azt, hogy tanítok. Volt egy kistáblám is,
igazi krétával, szivaccsal. Saját kezűleg készítettem a naplót, s abba írtam a
képzeletbeli osztályomnak adott jegyeket, észrevételeket. Persze mindez erős
fantáziát igényelt, viszont ez a játék nagyon sokban segítette a kommunikációs
képességeimet. Úgyis mondhatnám, hogy ekkor tanultam meg azt, hogyan lehet valamit
úgy elmagyarázni többféleképpen, hogy a lényeg ne változzon. Ezt a készséget a
mai napig használom a munkám során.
Nagyon sokat köszönhetek a szüleimnek is. Mindent, amit egy
szülő emberileg adhat a gyerekének, azt megkaptam, kifejezetten támogató közegben
nőttem fel. Tizennyolc éves koromig Mátészalkán éltem, s a mai napig erős kötődésem
van a szatmári vidékhez, emberekhez, kultúrához.
Az egyik legfontosabb, otthonról hozott érték az önzetlen
segítőkészség. Mátészalkán például teljesen természetes volt, hogy segítünk
egymásnak, figyelünk egymásra mindenféle elvárás nélkül. A figyelmet és a
segítőkészséget nagyon jól beépítettem az oktatásba. Az emberi tényezőket igen fontosnak
tartom. Nekünk oktatóknak nemcsak arra kell törekednünk, hogy egy szakmai
tudást átadjunk, és azzal el van intézve a diák. Emberileg is példát kell
mutatnunk, tanítanunk. A doktori fokozat nemcsak az oktatásra jogosít fel,
hanem felelősséggel is jár, s ezt alázattal kell kezelnünk, úgy gondolom.
Szerintem akkor jó igazán egy oktató, ha mind az értelmi, mind az érzelmi
intelligenciája egyensúlyban van. Mind a kettőt nagyon fontosnak tartom.
Egyébként nem hiszek a szerepekben, hogy oktató, vagy
hallgató – emberek vagyunk egy pillanatnyi feladattal. Vannak persze határok,
melyeket tartani kell ahhoz, hogy a közös célt, a tudás átadását, a szakmai
ismeretek elsajátítását megvalósítsuk. Ezen kívül nem szeretem a manírokat. Tegezéspárti
vagyok, nyilván ez az életkoromból is adódik, s jobban szeretek Balázs lenni,
mint tanár úr. Szerintem sokkal könnyebb így együtt dolgozni a hallgatókkal, s
ezt számos visszajelzés megerősítette már. Büszke vagyok az egyetemi OHV
eredményeimre, mert ezek visszaigazolták mindazt, amiről eddig meséltem.
Amit máshol is kamatoztatsz: az ukrán határon kialakult humanitárius helyzetben részt vettél segítőként.
A családom közel lakik a magyar-ukrán határhoz (a magyar
oldalon). Ezért emberi kötelességemnek is éreztem, hogy segítsek a háború elől
menekülőkön. Egy barátommal közösen utaztunk le, mert úgy éreztük, hogy nem
ülhetünk otthon tétlenül nézve az eseményeket. Alapvetően ételt-italt
osztottunk, pakoltunk, fuvart és szállást szerveztünk, tolmácsoltunk, stb.
Nagyon féltem attól, hogyan fogom elbírni azt a látványt, ami ott fogadott,
hiszen emberi életek és sorsok elevenedtek meg a szemünk előtt. Viszont a közös
cél, a segítés szándéka a feladatra helyezte a fókuszt. Ez egy terápiás
gyakorlatnak is felfogható, hiszen megtanultuk, hogy a félelmet nem szabad
elnyomni, sőt, uralható és mások javára is fordítható – tehát például
segítséggé alakítható át. Nagyon fontosnak tartom beleállni egy helyzetbe és
cselekedni. Nyilván nem mindenkinek van lehetősége a határra utazni, de úgy
gondolom, hogy erkölcsi kötelességünk segíteni másoknak ott és abban, amire
lehetőségünk van és az eszközeink lehetővé teszik.
Végül egy hétig voltunk lent, ami időben nem sok, ám
tapasztalatban annál inkább. Sokat tanított az önkéntes munka. A legfontosabb
talán az (az előbb említett félelem uralásán túl), hogy csak úgy segíthetsz
másokon, ha magad is rendben vagy. Enélkül nem megy.
Sok mindennel foglalkozom, de az igazi szenvedélyem a fotográfia, amivel szeretek
kísérletezni technikai és vizuális értelemben is. Számos különleges objektívet
használok a képalkotáshoz, melyeket magam is átépítek. Ezek egyedivé,
különlegessé tudnak tenni egy fotót, és a gépészmérnöki ismeretek is segítenek
az alkotásban. Alapvetően hangulatokat, érzéseket próbálok képpé alakítani.
Kedvenc témáim között van Budapest, a Szabadság híd, a budai vár, az Országház,
napkelték, naplementék. Mivel szenvedélyes macskarajongó vagyok, így róluk is
rendszeresen készítek portrét. Mindezeket a saját közösségi oldalaimon is
publikálom. A bejegyzések nyilvánosak, bárki megnézheti őket, ha szeretné.
Hiszek egyfajta világjobbító szándékban. Globálisan nyilván kevés hatással
vagyunk a dolgok alakulására, de a környezetünket igenis jobbá tehetjük. Nekem
ez egy alapcélom. Ha a fotóim láttán az emberek akár csak rövid időre is, de
kiemelhetők a napi mókuskerékből, vagy a negatív energiákból, s rácsodálkoznak
a körülöttünk lévő szépségre, akkor már megérte alkotni.
Szabadidőmben a PestBuda várostörténeti magazin fotográfusaként
is dolgozom, ahová elsősorban nevezetes épületeket, parkokat, tereket, hidakat
fotózok. A magazin főszerkesztője, Halász Csilla talált meg a fényképeim alapján,
és kért fel erre a szép feladatra. Úgy gondolom, ezzel értéket
teremthetek a magyar kultúrában. Legyünk büszkék arra, ha úgy
érezzük, hogy értékes dolgokkal foglalkozunk!
Egy közösségi oldalon
nemcsak fotókat, hanem néha családtörténeti dokumentumokat is megosztasz.
Ahogy fentebb is említettem, a történelem iránti érdeklődésem
a mai napig aktív. Már gyerekkoromban a szüleimtől és a család régi tagjaitól
hallottam érdekes, mulatságos, olykor meghökkentő és tanulságos történeteket. A
középiskolás éveim alatt pedig levéltári források és családi elbeszélések,
dokumentumok segítségével tártam fel a családunk történetét. Ebben egyébként
tanáraim is sokat segítettek. Interjúkat készítettem, anyakönyveket kutattam és
így a magam erejéből 1825-ig tudtam visszavezetni a családfánkat.
Rengeteg tudásra lehet egy ilyen kutatással szert tenni – és
számtalan tanulság körvonalazódik. Úgy gondolom, hogy a múlt ismerete nagyon
fontos.
Benesóczky László
Both Balázs Lépcsőházi árnyékok című fotója megjelent a Magyarország 365 Fotópályázat legjobb alkotásaiból készült Magyarország Fotóalbuma kiadványban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése