Fáklyavivő és kapocs - interjú Orosz Gáborral, a Michigani Egyetem professzorával
A BME-n végzett Orosz Gábort 2024-ben nevezték ki a Michigani Egyetem Ann Arbor-i campusa Gépészmérnöki Karának professzorává. Jelenleg Fulbright-ösztöndíjas a BME GPK Műszaki Mechanika Tanszékén. Interjú.
A pályaválasztás évei előtt is
érdekelte a műszaki pálya?
A családi indíttatás mérnök szülők fiaként természetesen
megvolt. Érdekes gyermekkori élményem ezzel kapcsolatban, hogy gépészmérnök
édesapám sokszor elvitt a gépjavító műhelybe, ahol volt az olajos felületek
tisztítására szolgáló olajos kócoknak egy jellegzetes illata. Mindenhol érződik
ez a jellegzetes szag, ahol mechanikai gépekkel dolgoznak, akár a Ferrari
maranellói üzemében, ahol pár hete jártunk a Fulbright-ösztöndíjam keretében.
A miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban fantasztikus
lehetőségek nyíltak meg előttünk Zámborszky Ferenc, a fizikatanárunk, és Pirkó
Béla, a matematikatanárunk által. Precízen és tisztán tanítottak, és ez nagy
hatással volt ránk. Öten-hatan jelentkeztünk a Műszaki Egyetemre, és mindenkit
fel is vettek elsőre.
![]() |
Orosz Gábor |
Miért döntött úgy, hogy a Műegyetemen tanul tovább?
Pályaválasztáskor az ELTE fizikus szakja jutott eszembe
először, de a Műegyetemen mérnök-fizikus képzés is indult, magasabb
ponthatárokkal. Édesapám tanácsolta, hogy válasszam inkább a Műegyetemet, mert a
mérnök-fizikusi végzettség a mérnöki pályán való előmenetelt is lehetővé teszi.
Jól döntöttem.
Mire emlékszik
vissza egyetemi hallgatóként itt töltött időszakából?
Budapestre csak az egyetemi tanulmányok miatt költöztem fel.
A szülői kontroll alól kiszabadulva egy zuglói lakásban találtam magam, egy
BME-s villamosmérnök-hallgatóval, és egy ELTE-s vegyészhallgatóval. Később egy
energetikus gépészhallgató is csatlakozott hozzánk. Erős barátság szövődött
közöttünk, ráadásul beleláttam abba, mit tanul egy villamosmérnök, mit tanul
egy vegyész, és mit csinál egy gépész.
Akkoriban küzdősportoltam, volt, hogy egy úgy mentem
előadásra, hogy egy fekete monokli volt a szemem alatt – mostanában már
kevesebbet űzöm, inkább futok, konditerembe járok… Mind intellektuálisan, mind
érzelmi szempontból nagyon gazdag időszak volt az életemben a BME-n töltött
időszak.
A mérnök-fizikusi képzés egy egyedülálló képzés volt az
akkori BME-TTTK-n (Természet- és Társadalomtudományi Kar, később
Természettudományi, valamint Gazdasági és Társadalomtudományi Karra vált szét.)
Mérnöki tárgyainkat különböző karok oktatták be, leginkább a gépész- és a
villamosmérnöki kar. Harmadévben a tantárgyhirdetésen kiderült, hogy a
Gépészmérnöki Kar (GPK) Műszaki Mechanika Tanszékén (MM) meghirdettek egy
„Nemlineáris dinamika” nevű tantárgyat, amiről felsőbbévesektől azt hallottuk,
hogy érdekes. Alapjaiban változtatta meg a mérnöki tudományokhoz való
hozzáállásomat. A tárgyat Stépán Gábor professzor úr tanította, aki tisztán és
mélyen elmagyarázta a műszaki problémák fizikai hátterét és nem rejtette el a
matematikát. Ez a tantárgy megváltoztatta a karrieremet.
Stépán professzor úrral több külföldi egyetemen dolgozott
Angliában, Hollandiában és az Egyesült Államokban, és sokat mesélt a kinti
tudományos életről. Hitt bennünk, hogy később el tudunk jutni mi is ezekre a
helyekre. 2000 körül ugyanis ez még nem volt magától értetődő, mert a hazai
jövedelmi viszonyokhoz képest nagyon költségesnek számított külföldre utazni.
Miközben a mérnök-fizikus képzést hallgattam, a Műszaki Mechanikai Tanszék
számos tárgyát is végighallgattam, így ott írtam a diplomamunkámat is Stépán
professzor úrnál. Nagyon türelmesen foglalkozott velem, pedig már akkor is tanszékvezető
volt és akkoriban építette fel a Műszaki Mechanikai Tanszéket egy egészen új
megközelítéssel.
Hogyan lett a
BME-n végzett gépészmérnökből a Michigani Egyetem professzora?
Nem volt kérdés, mihez kezdek az a diploma után – tovább
szerettem volna képezni magamat doktori képzésen. Több egyetemre, köztük a
Bristoli Egyetemre is beadtam a jelentkezésemet, ahova fel is vettek – ezen
kívül még különböző ösztöndíjakat is kellett hozzá nyerni, ami szintén
sikerült.
Ott bekerültem a mély vízbe. Az első év kulturális sokk-ként
ért, emellett meg kellett felelni az ottani követelményeknek, mint PhD
hallgató. Szép éveket töltöttem Bristolban, ahol 2006-ban szereztem meg a PhD
fokozatomat. Pályafutásomat az Exeteri Egyetemen folytattam postdoc pozícióban,
ahol tulajdonképpen főállású kutató voltam. Egy nap érkezett egy professzor az
egyesült államokbeli University of California, Santa Barbaráról (UCSB), aki
meghívott magához postdocnak egy dinamikai rendszereket és szabályozást vizsgáló
kutatócsoportba. Eközben lehetőségem nyílt a California Institute of Technology-n
(Caltech) dolgozó professzorokkal való együttműködésre is, többükkel azóta is
tartom a tudományos kapcsolatot. Ezután a Michigani Egyetem Ann Arbori campusán
kaptam egy tenure track (állandó pozícióhoz vezető) állást 2010-ben, majd
2017-től lettem docens (tenured, associate professor), és idén, 2024-ben
professzorrá neveztek ki.
Karrierem során volt lehetőségem együtt dolgozni mérnökökkel és matematikusokkal is.
Bristolban a Mérnöki Matematika Tanszéken végeztem a PhD képzést, Exeterben a
matematika tanszéken, Santa Barbarában, majd a Michigani Egyetemen a gépész
tanszéken, ahol később az építőmérnöki tanszékkel is kapcsolatba kerültem. Az
eltelt évek alatt végig tartottam a kapcsolatot a Műszaki Mechanikai
Tanszékkel, Stépán professzor úrral és tanítványaival.
A Michigani Egyetem Detroit mellett helyezkedik el, ahol a nagy autógyárak még
mindig keresik a színvonalas oktatást kapott mérnököket – diákjaink közül sokan
ott találnak munkát, valamint az ipar és az egyetem között is számos
együttműködés folyik.
![]() |
Stépán Gábor egyetemi tanárral (b) |
Mivel foglalkozik jelenleg?
Jelenleg az önvezető
és az egymással összekapcsolt autók dinamikájával és szabályozásával
foglalkozom. Amikor a diplomamunkám kapcsán Stépán professzor úrral foglalkoztunk
a témával, természetesen még emberi sofőrök által vezetett autók voltak. De a
téma tulajdonképpen végigkísért az évek során – óriási előny volt Michiganben,
hogy ismertem a területet, ezért az iparral is könnyebb volt megtalálni a közös
hangot. Azt kutatom, hogy az önvezető funkcióknak milyen hatása van a
közlekedésbiztonságra, a fogyasztásra, akár belső égésű, akár elektromos
autóknál. Kísérleteket is végzünk a Michigani Egyetem tesztpályáján olyan
autókkal, amelyeket mi tettünk képessé a kommunikációra. Itt gyakorlati haszna
lett a sok elméleti tudásnak.
Mivel tölti idejét a
BME Műszaki Mechanika Tanszékének Fulbright-ösztöndíjasként?
2022-ben, amikor már lehetett utazni a koronavírus-időszak
lezárásai után, elnyertem az MTA-nál egy vendégkutatói állást. Ezt azt jelenti,
hogy külföldi kutatók Magyarországra érkeznek kutatni néhány hónapra. Viszonylag
hamar véget ér a michigani, úgynevezett téli félév, amit itthon tavaszi
félévnek hívnak, így 4 hónapot a BMEn tölthettem. Egy új projekteken kezdtünk
el dolgozni, a mikromobilitás (elektromos rollerek, egykerekűek) témájában,
ahol egészen más problémák merülnek fel, mint az önvezető autók tekintetében. Stépán
Gáborral, Takács Dénessel, az MM Tanszék egyetemi docensével, és a Commsignia
nevű, a BME-n végzett hallgatók által alapított budapesti cég részvételével kezdtünk
el együtt dolgozni a témán. Nagyon köszönöm Insperger Tamás tanszékvezető
egyetemi tanár segítségét is. Mind professzionálisan, mind családilag ez az
időszak hatalmas élmény volt számomra. Húsz évvel a diplomám kézhez vétele után
látni, hogy az amúgy is magas színvonalat képviselő Műszaki Mechanika Tanszék
milyen hihetetlenül versenyképes lett világviszonylatban – több, mint felemelő
érzés. Örülök, hogy része lehettem és lehetek ennek.
Mivel a Fulbright-ösztöndíjat odaítélő bizottságnál tudtak
arról, hogy Magyarországon vagyok, jelezték, hogy a BME-n lehetséges lenne
amerikai állampolgárként, Fulbright-ösztöndíjra pályázni. 2023-ban és most,
2024-ben így kötöttem ki 2-2 hónapra Budapesten, a BME-n, ezáltal tudjuk
folytatni a mikromobilitási projektet is. Amikor persze Michiganben vagyok,
akkor is folyik a kutatás – de fontos, hogy személyesen is tudjunk találkozni,
és elmenni például európai konferenciákra.
Ez a kapcsolat arra is kiváló, hogy a BME-ről postdoc pozícióba a Michigani Egyetemre is kijuthatnak kutatók, akikkel folyamatosan újabb és újabb projekteket „rakunk össze.” Ebből mindenki profitál, a BME, a diákok, és a Michigani Egyetem is. Mivel ezelőtt huszonkét évvel én is kaptam egy olyan lehetőséget, ami akkoriban szinte elképzelhetetlen volt, hálás vagyok, hogy én is adhatok valami hasonlót. Egy részük természetesen visszajön Magyarországra, és hazahozza a tudást, más részük úgy dönt, hogy kint marad, és ott viszi tovább a fáklyát. Magyarországnak ugyanis a szürkeállomány és a technológia jó kihasználása jelentheti a kiugrási pontot, amelyhez már adott a magas színvonalú mérnöki tudás és az erős matematikai háttér.
Benesóczky László
***
Névjegy: Dr. Orosz Gábor Borsod megyében született 1979-ben. Édesapja gépészmérnök, egy mezőgazdasági vállalatot vezetett. Édesanyja kertészmérnök, aki később tanárként dolgozott. Gyermekkorát Lakon, Tomoron és Edelényben töltötte. 1997-ben érettségizett a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban. 2002-ben végzett a BME-n, a TTK mérnök-fizikus szakán, de a Gépészmérnöki Kar (GPK) Műszaki Mechanikai (MM) Tanszékén készítette a diplomamunkáját. A Bristoli Egyetemen szerezte meg PhD fokozatát 2006-ban, majd postdoc pozícióba került az Exeteri Egyetemen, 2008-tól pedig ugyanilyen pozícióba az University of California, Santa Barbarán. 2010-től a University of Michigan, Ann Arbor adjunktusa (tenure track, assistant professor), 2017-től docense (tenured, associate professor). 2024-ben pedig professzorrá nevezték ki.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése