Cápák, amelyek alig fogyasztanak – 3. helyezett lett a Techtogetheren a SharkTeam
Harmadik helyezett lett a Techtogether mérnökversenyen a SharkTeam. Vezetőjével, a mechatronikaimérnök-hallgató Rátki Gergellyel készítettünk interjút.
Mit gondoltok, minek
volt köszönhető a Techtogetheren elért dobogós helyezésetek?
Azt reméltük, hogy bekerülünk a legjobb hat közé, ehhez
képest kellemes meglepetés volt a harmadik hely, de sok munkaóra van mögötte.
Hatalmas segítség volt nekünk a szakmai háttér, a több, mint
háromszáz fős Gépész Szakkollégium, amely abban segített, hogy majdnem minden
kérdésünkre tudtunk választ kapni. Voltak olyan háttértudást igénylő feladatok,
amelyeknek külön utána kellett járnunk, de ez sem okozott gondot, mivel mindenki
maga választhatta a feladatait, ennek köszönhetően a háttérkutatás is
könnyebben ment.
Hálásak vagyunk az Energetikai Gépek és Rendszerek
Tanszéknek a rengeteg szakmai támogatásért, és azért is, hogy műhelyt
biztosítanak számunkra.
Mi volt a legnagyobb
kihívás számotokra a versenyen?
A legnagyobb kihívásunk, hogy nem szeretnénk kihasználni az
embereket, nem célunk, hogy bárki kiégjen, ezért is törekszünk arra, hogy jó
sokan legyünk, így a feladatok megoszlanak a csapattagok között.
A Shark Team és a versenyautók |
A csapatotok 2014-ben alakult, és idén újjászerveztétek. Minek köszönhető ez?
Volt egy lelkes társaság 2014-ben, akik kitalálták, hogy a
2015-ös, Rotterdamban rendezett Shell Eco-marathon nevű versenyre építenek
versenyautót, amit később Mr. Sharknak neveztek el. A körülmények miatt viszont
sajnos nem tudtak mért kört futni, de megszerezték a versenyzéshez szükséges
matricát, ami az autó technikai felkészültségét bizonyította. Miután
hazajöttek, úgy döntöttek, hogy belevágnak egy új versenyautóba, viszont úgy
tűnik, túl nagyot álmodtak, ennek következtében nem készült el az autó,
ráadásul nem sokkal később végeztek az egyetemen, a csapat ezáltal megszűnt. A
BME Gépész Szakkollégiumban viszont felmerült, hogy érdemes lenne egy olyan
közös projektet csinálni, ami összefogja a szakosztályokat, megmutatja, mennyi
energia, potenciál, tudás van egy ilyen szakkollégiumban. Kárász Gergő, az
Áramlástan Szakosztály elnöke, felhívta a figyelmet, arra hogy egy évekkel
ezelőtt megszűnt csapat versenyautója porosodik valahol. Néhány emberrel belelkesültünk,
elkezdtünk foglalkozni a témával, kitaláltuk a csapatstruktúrát, leltáraztunk,
elkezdtük felvenni a kapcsolatot a régi tagokkal, emellett csapattagokat is
kerestünk. Szeptember végére pedig már 50-en lettünk. Augusztusban kitaláltuk,
hogy szeretnénk menni a Techtogetherre, hogy újra feltegyük a csapatot a térképre.
Terveztek jelentkezni
további megmérettetésekre is?
Május 20-án a Shell Eco-marathonon szeretnénk részt venni,
ami egy energiatakarékossági verseny, ahol két nagy kategóriában, városi autó
és prototípus kategóriában lehet indulni, mi ez utóbbiban szeretnénk
versenyezni az egyhengeres dízelmotorral felszerelt versenyautónkkal.
A verseny a jelenlegi állás szerint dél-franciaországi
Nogaro-ban lévő Circuit de Paul Armagnac-ban lesz, 2000 km-re a BME-től. A
verseny előreláthatólag hat napos lesz, miután átmentünk a technikai és
biztonsági átadáson (technical and safety inspection), és a próbaköröket is
leróttuk, egy 1600 m-es pályán 10 kört kell teljesíteni 39 perc alatt, ami 25
km/órás átlagsebességet jelent nagyjából, amivel teljesítenünk kell a versenyt.
A Shell Eco-marathonon induló jármű |
Az üzemanyag-tartályunk 30 milliteres. A világrekorder 3771 km/literes fogyasztást tudott produkálni pár évvel ezelőtt, a 30 milliliter pedig 533 km/litert jelentene, ami szintén elég szemkáprázató szám.
A legtöbben a versenytávot úgy teljesítik, hogy nem járatják
végig a motort, hanem felgyorsítanak egy adott sebességre, például 30 km/órára,
kikapcsolják a motort, majd lendületből gurulnak, ameddig 20 km/óra környékére
nem érnek, akkor pedig újból bekapcsolják. A legjobb csapatok körönként csak
egy-kétszer, a kevésbé tapasztaltak négyszer-ötször indítják be a motort.
Milyen egyéb terveitek
vannak?
Most minden energiánkkal az új autónk elkészítésére
koncentrálunk. Jó lenne egy Balaton-kört is futnunk az autóval, természetesen minél
kevesebb üzemanyag felhasználásával.
-BL-
Rátki Gergely Budapesten született és él, a Szent István Gimnáziumban érettségizett, a mechatronikai mérnöki alapszak hallgatója. 2021 szeptemberében csatlakozott a Gépész Szakkollégium (GSZK) Mechatronika Szakosztályhoz, ahol céges kapcsolatokkal kezdett foglalkozni, februártól ezért szakkollégiumi szinten felelős. Jelenleg a GSZK céges kapcsolatokért felelős alelnöke.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése