„Jólesett, hogy a hallgatók is elismernek” - interjú a frissen díjazott Urbin Ágnessel
Urbin Ágnes, a BME Gépészmérnöki Kar Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszékének (MOGI) tanársegédje is Műegyetem Kiváló Oktatója díjat kapott az EHK (Egyetemi Hallgatói Képviselet) döntése alapján. Interjú.
A Műegyetem Kiváló
Oktatója díjat nyerte el. Hogyan fogadta az elismerést?
Meglepett. Kaptam egy emailt a regisztrációs hét környékén
az Egyetemi Hallgatói Képviselet elnökétől, amelyben örömmel értesítettek, hogy
elnyertem a díjat. Nagyon örültem neki, és kifejezetten jólesett, mert éreztem,
hogy hallgatói értékelések alapján kaptam az elismerést, de meglepett, nem
számítottam rá.
Mi lehetett a kulcsa
annak, hogy Önt választották?
Talán a hallgatókkal való partneri viszony miatt. A díj
ezzel együtt nemcsak az én érdemem: laborfoglalkozásokat tartok, ami hálás
feladat, mert így jóval könnyebb visszajelzést kapni, kapcsolatot teremteni.
Kevésbé hálás feladat szerintem például nagyelőadókban másfél óráig
folyamatosan beszélni. A díjat a 2018-19-es tanév eredményei alapján ítélték
oda a legalább száz hallgató által minősített oktatók rangsorában a két egymás
utáni félévben elért kimagasló helyezésért.
Az Odoo projektben
még mesterszakos hallgató korában vett részt, a világítástechnikáért felelős
csoport tagjaként. Mi volt a feladata ebben a munkában?
A projektben egy szigorú szabályrendszer szerint kellett
megalkotni egy innovatív házat, hatalmas csapatmunka volt. A világítás
tervezésénél is célunk volt, hogy az elemek és funkcióik amennyire lehet,
egészítsék ki egymást, ugyanis a fenntarthatóságra nagy hangsúlyt fektettünk,
másrészt egy kicsi területre kellett terveznünk – tehát például nem volt érdemes
sok, különálló csillárban gondolkodni.
Színadaptációval is
foglalkozik. Mit jelent ez pontosan?
A szépsége ennek a témának, hogy gyakorlatban minden
színeket látó ember megtapasztalja. A színadaptáció (tudományos megnevezésén
kromatikus adaptáció) az a folyamat, amikor alkalmazkodunk a fényviszonyok
változásához. Ezt úgy észleljük, mintha a látórendszerünk automatikusan újra
beállítaná a fehéregyensúlyt. Egy színes napszemüveg viselése, vagy természetes
fényből mesterséges fénnyel megvilágított térbe való belépés először persze
szokatlan, de később adaptálódunk hozzá. Én azzal foglalkozom, hogy mindeközben
mik zajlanak a szemünkben és az agyunkban, mik a határai és milyen hatásai
lehetnek a színadaptációnak.
Milyen hatásai
lehetnek?
Ha változik a megvilágítás, azon túl, hogy egy fehér tárgyat
kis idő múlva ismét fehérnek láthatunk, az összes többi észlelt szín is
változhat, ami miatt lehet, hogy bizonyos színek között nem veszünk észre olyan
különbséget, amit korábban láttunk. Ami ebben igazán izgalmas, hogy egyáltalán
nem biztos, hogy észre is vesszük ezt a változást. A tárgyak színe mindig függ
a megvilágítástól, erre az autóvásárlás például a tipikus példa: tavasszal,
nyáron, napfényben érdemes használt autót venni, mert ilyen fényviszonyok
között jobban láthatóak az újrafestett alkatrészek. De a ruháknak is más a
színe nappali fényben, mint egy LED-fényekkel megvilágított kirakatban.
Milyen más
kutatásokkal foglalkozik?
A doktori témám ugyan a kromatikus adaptáció, de más
jelenségekkel is foglalkozom. A tanszék optika csoportja kiváló, szerteágazó
témákkal foglalkozunk, miközben nem vagyunk sokan. Így sok kutatásra
(látásvizsgálatok, ipari problémák) nemcsak rálátásom van, hanem a munkámra is
számítanak benne.
Vannak további
tervei?
Első számú tervem a fokozatszerzés, folyamatban van a
doktori cselekményem. Szeretnék a tanszéken maradni, ehhez is szükséges az
előrelépés.
(A beszélgetés végén Urbin Ágnes két kísérletet is mutatott jelen sorok írójának. Az egyikben egy fülkeszerű dobozban kellett két színárnyalatú (egy mályvaszínű és egy zöld) henger közé kellett tenni a színek sorrendje szerint húsz másikat, majd ugyanezt zöld színű megvilágításban megismételni. A hengerek másik oldalára írt számsorból kiderült, helyesen rakták-e sorrendbe a hengereket.
A másik kísérletben a
színtévesztés diagnosztizálásához használt Ishihara-teszthez hasonló, színes
pöttyökből álló kört mutatott egy monitor. A kép középén egy nyílást tartalmazó
gyűrűt adtak ki a pöttyök. A tanársegéd kezembe adott egy távirányítót, négy gombbal,
amelyeket annak megfelelően kellett megnyomni, hogy melyik irányban
helyezkedett el a gyűrű nyílása az adott képen.
A kísérlet után
nemcsak az derült ki, hogy jelen sorok írója nem színtévesztő, hanem az is,
hogy az egyre nehezedő ábrák között a legtöbb épszínlátó személy egy darabig
még helyesen határozza meg a gyűrű nyílásának irányát akkor is, ha már saját
bevallásuk szerint teljesen bizonytalanok.)
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése