"Oktatóként emberekkel és emberekért dolgozom" - interjú Bokor Balázzsal, a Gépészkar Kiváló Oktatójával
Bokor Balázs, a BME Gépészmérnöki Kar Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszékének adjunktusa elnyerte az OHV (Oktatók Hallgatói Véleményezése) alapján a Gépészkar Kiváló Oktatója díjat.
Hogyan fogadta az elismerést?
Nagyon jóleső érzés, hogy a hallgatóság hivatalos formában is elismerte a
munkámat. Úgy gondolom, hogy minden elismerés akkor a legértékesebb, ha azoktól
kapjuk, akikért dolgozunk. Az oktatói szakma egyébként egy olyan szerencsés
közeg, hogy emberekkel és emberekért dolgozva nap mint nap kapunk pozitív
visszajelzéseket.
Mit gondol, mi volt
a kulcsa annak, hogy Önre esett az OHV-t kitöltő hallgatók választása?
Ezt a kérdést maguk a hallgatók tudnák megválaszolni a
legjobban. Szerintem az a kulcs bármilyen munkakör színvonalas ellátásához,
hogy azonosulni kell a feladattal. Ez persze nem megy se elhatározás, se
erőltetés hatására, ez egy természetes jelenség, a személyiségből fakad.
Viszont ha ez megvan, onnan maguktól mennek a dolgok, érdekli az embert a
feladat és a saját megelégedésére végzi a munkáját. Ezért azt is fontos oktatói
feladatnak tartom, hogy a hallgatókat megismerve, velük együtt gondolkodva
segítsem őket kiválasztani a szakma számos munkaköre közül a leginkább nekik
valót.
Ebből adódik a kérdés: mi is az én szakmám? Az oktatónak nem
csak az a szakmája, amelynek gyakorlására a diplomája feljogosítja, hanem maga
az oktatás is. A tehetségek megtalálása, felkarolása, fejlesztése, a lemaradók
felzárkóztatása, a szakma újdonságainak a követése és a törekvés annak az
irányába, hogy a tananyagot azon a hullámhosszon sugározzuk a hallgatóság felé,
amelyen az fogadni képes. Kisgyerekként sosem értettem, hogy egy olimpiai
bajnoknak amikor mutatják az edzőjét, akkor hogy van az, hogy nem ő a bajnok, hát
mit tud tanulni tőle a bajnok, ha nem az edző a legjobb? Oktatóként mosolyogva
jut az eszembe ez a gyerekkori dilemma, amikor bármely téren egy mestert és a
tanítványát látom a híradásokban. Esetemben az épületgépészet a szakmámnak csak
egy része, amely mellett ugyanakkora részt tölt be az a módszertan, amellyel
megtaníthatom az épületgépészetet a hallgatóknak. A legnagyobb sikernek azt
tartom, amikor nem én, hanem a tanítványaim részesülnek valamilyen
elismerésben, ösztöndíjban a közösen végzett munka alapján. Szerencsére a
Gépészmérnöki Kar hallgatói között minden évfolyamban akadnak olyan
kiválóságok, akikkel kiemelkedő eredményeket lehet elérni.
Mikor és miért
döntött amellett, hogy gépészmérnöknek szeretnél tanulni?
Az alapkoncepció az volt, hogy édesapám épületgépészeti
tervezőirodájában fogok dolgozni, majd a céget én viszem tovább, ezért is
jelentkeztem a Gépészmérnöki Karra, ahol 2006-tól a német nyelvű képzésen
kezdtem meg a tanulmányaimat. A BSc diploma megszerzése után – köszönhetően egy
stuttgarti ösztöndíjas tanulmányútnak, amit az Idegennyelvi Központ DAAD
lektora, Viktoria Ilse szervezett meg húsz műegyetemi hallgatónak – a
Stuttgarti Egyetemen folytattam a tanulmányaimat. Ez meghatározó időszaka volt
a szakmai életemnek. Találkoztam egészen kiváló tanáregyéniségekkel, például Michael
Schmidt professzorral, aki szakmai napok keretében egyetemünkön is többször
tartott előadást. A Stuttgartban töltött két év nyolc hónap alatt alakult ki
bennem, hogy egyetemi oktató szeretnék lenni. Külföldiként erősen rá voltam
utalva a német oktatókra, akik türelmesen segítettek, akár szakmai jellegű kérdésem,
akár ügyintézési problémám volt. Ez példaértékű volt számomra.
A napkollektoros hőtermelés is a
szakterületei között szerepel. Felmerülhet a kérdés, mit lehet tökéletesíteni
egy ennyire régóta ismert technológián?
A kinti diplomamunkámat levegő hőhordozó közeggel működő
napkollektorok teljesítményértékeléséről írtam, amely munka során olyan műszaki
problémák merültek fel, amelyeket doktori kutatómunka során lehetőségem volt
megválaszolni. A szolár levegőfűtés a tengerentúlon népszerű, itthon viszont
alig ismerik, pedig hatékony és megbízható rendszerről van szó. A szolárfal
típusú napkollektor teljesítményértékelése képezte a doktori kutatásom tárgyát.
Viszont nemcsak a szolárfal, hanem minden folyadékkal működő napkollektoros
rendszer is egyedi, ezért rendszerszinten mérnöki szemléletű optimalizációt
igényelnek.
Mi az a három legfőbb
dolog, amit a BME Gépészmérnöki Karán kapott a hallgatóként és kutatóként eltöltött évei során?
A műegyetemi képzés nagyon jó időszakban éri a hallgatókat,
amikor kialakítható az a racionális, mérnöki gondolkodásmód, amely az élet
minden területén előnyükre válik. Így történt ez velem is. Egyénenként változó,
hogy a többszintű képzés melyik fázisában érzik a hallgatók, hogy mérnöki
szemléletmódjuk alakult ki, én ezt az MSc végén kezdtem észrevenni.
A második, tipikusan BME-s haszonnak mondanám azt, hogy a
műszaki problémákat és jelenségeket fizikai elvekre vezetem vissza. Ezeknek
ismerete a világ bármely részén bevethetővé teszi az embert és könnyen szót
lehet érteni egy távoli országban dolgozó kollégával is, ha hasonlóan
gondolkozik. A BME Gépészmérnöki Karán nem részfeladatot ellátó célszeméllyé
képzik a mérnököket, aki bevett metódusokkal csupán feladatkörök szűk körét
végzi el, hanem autonóm, gondolkodó mérnökökké.
Harmadrészt, hogy a műszaki újdonságokat nyitottan, de kritikusan érdemes fogadni.
Egyes újítások megmaradnak a piacon és fejlődnek, mások eltűnnek. Semmi nem
intézhető el azzal, hogy „biztos jó, mert híres cég gyártja”, de ennek
ellenkezőjével sem. Minden újdonság megérdemli azt az energiát, hogy
megismerjük, váljon ez a végén megítélésének akár hasznára, akár kárára. A
független mérés pedig az az eljárás, amely a teljesen objektív véleményformálás
alapja.
Mit tanácsolna azoknak, akik a BME Gépészmérnöki Kar képzéseire felvételiznek?
Az egyetemen nagy mennyiségű, sokféle és teljesen új információ
fogja érni őket igen intenzíven. Ennek a feldolgozása nagymértékben fogja
lefoglalni a mentális és időkapacitásaikat. Ezért első tanácsom, hogy mindezek
ellenére ne hagyják elveszni a középiskolában megszerzett nyelvtudásukat. A Műegyetemen
lehetőségük nyílik ingyen gyakorolni és fejleszteni a nyelvtudásukat, ami egyébként
visszafejlődik, ha elhanyagolják.
Másrészt, éljenek a számos nemzetközi lehetőséggel! Egy
külföldi részképzés, szakmai gyakorlat vagy akár csak egy tanulmányút is
hozzájárul ahhoz, hogy megismerjék a külföldi szakmai életet. Sok hallgató
kérdezi meg tőlem, hogy milyen volt a stuttgarti MSc a BME-hez képest és
szeretnének erre fekete-fehér válaszokat kapni. Mindig az a válaszom, hogy
amennyiben lehetősége van, nézze meg maga, próbálja ki, hogy milyen külföldön,
idegen nyelven helyt állni, mert nem az lesz a lényeg, hogy melyik egyetem a
„jobb”, hanem hogy megismert egy másmilyent. Stabilabb lesz a viszonyítási
alapja, szélesedik a látóköre, sok új emberrel találkozik, akikkel kulturális
különbségeket tapasztalhat meg, majd egy nemzetközi kapcsolati rendszerrel
térhet vissza.
Harmadrészt, figyeljenek oda magukra, hogyan érzik magukat a
képzés során a különböző tudományágak tanulása és feladatok végzése során. A
hallgatók egy olyan változó életszakaszban vannak, amikor arról kell dönteniük,
hogy az elkövetkezendő negyven évben mit fognak dolgozni. Konfuciusz szavaival
összefoglalva: “Válassz olyan munkát,
amit szeretsz és egy napot sem kell dolgoznod az életedben.” Persze bizonyos
keretek között lesz lehetőségük később is korrigálni, de fontos, hogy a
kezdetektől abba fektessenek energiát, ami valóban érdekli őket.
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése