„A Gépészmérnöki Kar történetének harmadában itt tanítottam” – Gépészkari Portrék 4. – Ábrahám György
![]() |
Ábrahám György. Fotó: Philip János |
Meséljen
gyerekkoráról, családi hátteréről!
A családi indíttatásban meghatározó szerepet jelentett, hogy
édesapám is gépészmérnök volt, de ennek ellenére küszködve, szerény körülmények
között éltünk, öten egy fizetésből. Édesanyám a háztartást tartotta fent, és
nevelt minket a két testvéremmel, akik később mindketten műszaki területen
szereztek képzettséget és helyezkedtek el. Egyikük a Kontakta gyárnak volt
üzemmérnöke, kisebbik öcsém pedig elektronikai műszerészként dolgozott.
Apám volt az, aki a pályafutása során a mai Dunaújvárosi
Acélművek gépészeti osztályának az alapításán dolgozott, ők építették a
vasművet, aztán a Kohó- és Gépipari Minisztérium tervezőirodáiban dolgozott (a
Krisztina körúton, a későbbi Matáv-székházban), és végül a Műszaki Fizikai
kutatóintézetben (MŰFI) volt főenergetikus. Annyiban volt meghatározó, hogy
tőle tanultam meg a géprajzot az Ohmacht-Sárközi gépészeti zsebkönyv ábráinak
segítségével.
Apám szerzett néhány magánmegbízást a szabadalmi hivataltól,
ahol a feltalálóknak rajzot is kell mellékelniük a beadványaikhoz. A legtöbb
feltaláló nem ismerte a géprajzot annyira, a szabadalmi ügyvivő megbízta ezzel
apámat. Ezután már egyértelmű volt, hogy gépipari technikumba jelentkezek –
minél előbb kenyérkereső szakmát kellett volna találnom utána.
1966-ban érettségiztem gépgyártástechnikusként a mai Óbudai
Egyetem Bánki Donát Karának elődtechnikumában. Ezután egy év katonaság
következett, majd 1967-től 72-ig a BME Gépészmérnöki Karán tanultam, ahol
gépgyártástechnológia szakon szereztem meg a diplomámat.
Ugyanakkor az Egyesült Izzó ösztöndíjasa lettem a technikumi
évek alatt, jelentősen segítve a család megélhetését. Ez azt jelenti, hogy
annyi évig kell a képzettség megszerzése után a vállalatnál dolgozni, amennyi
ideig a vállalat támogatta az ösztöndíjast. Az érettségi előtt már világossá
vált, hogy túl jó tanuló lettem, és az osztályfőnököm rábeszélte a szüleimet,
hogy ezt a gyereket márpedig egyetemre kell küldeni. Megbeszélték az Egyesült
Izzóval, hogy már mérnöki reményekkel, de továbbra is támogatnak az egyetemi
tanulmányaim alatt is, közben ipari gyakorlatot is szereztem a cégnél.
Mikor utolsó éves voltam, több tanszékről is itt akartak
tartani az egyetemen tanársegédnek, mert jó eredményeim voltak. A Gépelemek
Tanszék, ahol tusrajzolóként bedolgoztam, a Finommechanika-Optika Tanszék, ahol
demonstrátorként dolgoztam, valamint Béda professzor is a Mechanika Tanszékről.
Végül a Finommechanika-Optika Tanszék mellett döntöttem, és az egyetem rektora
levélben fordult az Egyesült Izzó vezérigazgatójához, hogy engedjék meg, hogy a
felsőoktatás érdekében itt tartsanak tanársegédnek, az Egyesült Izzó pedig
elengedte az ösztöndíjtartozást.
Harmadév közben édesapám meghalt, és azon morfondíroztunk,
hogy befejezzem-e levelezőn az egyetemet, mert ő volt a családban az egyetlen
kereső. Az egyetemen szerencsére kaptam egy olyan segítséget, hogy lakhatok a
kollégiumban, és így az étkezést fizették, az ösztöndíjamat pedig haza tudtam
adni. Ezután egyenes út vezetett a tanársegédi álláshoz, amely mellett
kollégiumi nevelőtanárként is dolgoztam, és így kaptam szolgálati lakást. 4 év
múlva sikerült befizetnünk egy épülő panellakótelep lakására.
Mi vonzotta a
gépészmérnöki hivatáshoz?
Egy meghatározó élményre
emlékszem. Azon kívül, hogy apám vénáján nevelkedtem, a vonzalmat kiváltó
élmény egy dunai hajógép megtekintése volt. El nem bírtam mozdulni onnan, a
monumentális méretek és az olajozott működés teljesen megragadott.
18,5 pontos felvételit írtam a maximális 20 pontból, amire
az akkor magasabb ponthatárral működő villamosmérnök szakra is bekerülhettem
volna, de a gépésztechnikusi
végzettségem predesztinált arra, hogy a
Gépészmérnöki Karon folytassam a tanulmányaimat. Visszatekintve azért érdekes, hogy a villamosmérnöki
irány is érdekelt, mert egyrészt a
végzés után a Finommechanika-Optika Tanszéken helyezkedtem el, másrészt többek
közt az én közreműködésemmel jött létre a Mechatronika, Optika és Gépészeti
Informatika Tanszék a Műegyetemen.
Később a szabályozástechnika, rendszertechnika és az optika,
valamint a lézertechnika irányába fordult az érdeklődésem. Az optika azért is
volt kézenfekvő, mert a tanszéken ezen a
területen volt a legnagyobb munkaerőhiány.
Mennyire voltak nehezek az egyetemi tanulmányok során a követelmények?
A középiskolás matematika érettségi tananyag az egyetemi első félévvel volt
összemérhető, és a vizsgaidőszakban nem tudtam előre megítélni, hogy a
tanulásom mire lesz elég. Az első években az alaptudományokat meg kell tanulni, amiből a
gépészet áll. A gépészmérnök tudása mindenhol nagyon hasznos.
Az emberiség életszínvonala azon múlik, mennyire könnyítik meg az életvitelt a
technológiai eszközök. Akik ezek előállításában részt vesznek, azoknak nagy része gépészmérnök.
Hogyan találták fel a
színtévesztést diagnosztizáló lencsék elvét?
Kiváló kollégámmal, Wenzel Klára professzor asszonnyal
együtt, a kecskeméti konzervgyár számára kifejlesztett paradicsom-színmérő
műszer kifejlesztése után azon gondolkodtunk, hol tudnánk hasznosítani az ott
megtanult színszűrős látást befolyásoló ismereteket. Végül a színtévesztés
témaköréig jutottunk. Feltettük a kérdést: vajon lehet-e egy színszűrővel egy színtévesztő színlátását
megjavítani?
Az orvosi irodalomban sajnos rossz hipotézist találtunk a
színtévesztés magyarázatára, így nekünk kellett egy új modellt felállítani,
amelyet aztán néhány évvel a mi kutatásunk után amerikai szerzők is igazoltak.
A modellről kiderült, hogy az maga a valóság.
Az orvosok ugyanis a piros, kék és a sárga receptorok
gyengeségének tulajdonították a színtévesztést. Ugyanakkor mi kiderítettük,
hogy nem, azon a módon nem tudtunk eredményt elérni. Azt gondoltuk, hogy ha az
egyik receptor gyenge, akkor egy szűrővel a másik kettőt is legyengítjük, így
újra egyformák lesznek – legfeljebb a pupilla kicsit jobban kitágul, de mégsem
javult meg a szűrőtől a színtévesztő látása.
A Magyar Optikai Művekkel jó kapcsolatban voltunk, így onnan
tudtunk kapni színszűrőket.
Hobbiként foglalkoztunk ezzel akkoriban, még csak nem is részmunkaidőben,
inkább szabadidőnkben.
Ekkor jelent meg a gondolatainkban, hogy csak nem rosszul
tudja az orvostudomány, és nem az az oka a színtévesztésnek, mint amiről eddig
tudunk? Mi lehet még három receptor esetén a baj, ha nem az, hogy valamelyik
gyenge? Egy merész ötletünk volt: hogy nem arra a színre érzékeny pontosan,
mint amire kellene, azaz hullámhossz-irányban lehet az eltolódás.
Találkoztam egy külföldi konferencián egy amerikai magyar
optikai gyártulajdonossal, Szappanos Jánossal, akinek elpanaszoltam, hogy nem
találunk erre a célra megfelelő színszűrőt. Ő erre azt felelte: gyártulajdonos
vagyok, úgyhogy olyat gyártok, amilyet szeretnétek! Ez még a vasfüggöny idején
történt, így csak személyesen lehetett elhozni Magyarországra, postán nem
lehetett feladni. Mivel ezt nem kérhettük ingyen, viszont fizetni érte nem
tudtunk, ezért bevontuk a szabadalom feltalálói körébe, és együtt beadtuk a
szabadalmat.
Ezután két évvel genetikus orvosok a Scientific American
folyóiratban publikálták a kutatásaikat, és ugyanarra az eredményre jutottak,
tényleg a hullámhossz-eltolódás volt az oka. Ráadásul még könnyítettek is a
dolgunkon, kiderült, hogy nem huszonnégyféle kell, mert nincsen minden
receptornál minden irányban eltolódásra lehetőség: a piros receptor csak balra,
a zöld csak jobbra, a kék meg nem nagyon tolódik el a hullámhossz-tengelyen. A
huszonnégy szűrőt le lehetett ezzel csökkenteni nyolcra.
Kerestük tehát a megvalósítási lehetőségeket az üzleti
világban. Sikerült is befektetőt találnunk, a magyar piacon elkezdtük gyártani
ezeket a szemüvegeket, és öt helyen az országban Pécsen, Szegeden, Budapesten
két helyen, illetve Dombóváron nyílt egy-egy üzlet. Addigra készítettünk egy
műszert, amellyel be lehetett vizsgálni, melyik receptor mennyire van eltolódva
– ehhez méréstechnika is kellett, és mit ad Isten, mi méréstechnikai tanszéken
dolgoztunk, tehát az sem volt gond. Azóta eltelt 25 év – és szemüvegeink már a
piacon kaphatók – a színtévesztők legnagyobb örömére.
Milyen további
területekkel foglalkozott az optikán belül?
Egy fontos területtel, az optikai átviteli függvényekkel
foglalkoztam. Vegyünk egy fényképező objektív lencsét, mint képátviteli
rendszert, amelynek van egy átviteli függvénye, van egy bemenete és egy
kimenete. Ha a rendszertechnikában egy bemenetet ráadok a rendszerre, és ismerem
az átviteli függvényét, és azzal megszorzom a bemenetet, akkor megkapom a kimenetet.
(Persze nem árt egy Laplace-transzformáció sem.) Ezt a módszert honosítottam
meg az optika területén. Ennek a kutatásnak az ötvenes-hatvanas években a MOM és Gamma vállalatoknál is voltak előzményei.
Én az optikai átviteli függvények méréstechnikáját dolgoztam ki. Hogy lehet egy
optikát betenni egy műszerbe, ott megmérni,
hogy ismerjük az átviteli függvényét, amivel aztán jól le lehet írni az optikai
rendszerét. Ennek a méréstechnikájáról szóló értekezésem képezte a kandidátusi
dolgozatom tárgyát, és ebből a témából lettem a műszaki tudományok kandidátusa
a Magyar Tudományos Akadémián.
Sok érdekes munkám volt még, amelyeket már kollégáimmal
együtt végeztem: az optikai méréstechnikával kapcsolatban a Paksi Atomerőműben egy
sor olyan probléma is adódott, melynek során három-négy mérőműszert is elkészítettünk
az atomerőmű reaktorához. Bizonyos berendezések évenkénti szétszerelése és
újbóli összerakásához optikai méréstechnikára volt szükség. Ez ugyanakkor egy
összetett feladat volt, mert nem lehetett a polcról levenni kész műszereket,
mert annyira speciális az alkalmazási terület. Addigra már a tanszéken számos
elektronikai megoldásokkal foglalkozó szakember dolgozott, ezért a gépészeti
méréstechnikánk elektronikai elveket is használva, de alapvetően optikai úton
mérte meg a különböző jellemzőket.
Mint ismeretes, a MOL-nak Százhalombattán nagy olajtartályai
vannak. Nem mindegy, hogy tudják-e pontosan, hogy mennyi a benne lévő olajmennyiség.
Akkoriban nagyon sok olaj tűnt el a tartályokból – a cég bosszúságára
illegálisan vasúti kocsi mennyiségű olajat vezettek el a föld alatt. Ki kellett
fejleszteni a tartályok lézeres térfogatmérését. Egy gépészmérnök először arra
gondol, hogy ha van egy henger alakú, nagy tartály, akkor mindössze meg kell
mérni a magasságát a benne lévő olajnak. Ugyanakkor a probléma az, hogy a henger
nem teljesen henger, mivel lemezekből rakják össze, ezért amorf. Vannak benne
vasszerkezetek, például létrák, úszók, amelyek kiszorítják a folyadék egy
részét. Ezt nagyon kezdetleges módszerekkel mérték a mi érkezésünkig. Mi akkoriban
honosítottuk meg a tanszéken a lézertechnika oktatását, műszaki alkalmazását.
Így készítettünk egy lézeres térfogatmérőt: egy üres tartályba tettünk egy
teodolitot, az automatikusan forgott egy motorral, és lézerfényt vetített ki, mérte
a lézerfény hosszát a tartályig, így be tudtuk szkennelni a pontos térfogatát.
Melyik tudományos
alkotására a legbüszkébb?
A színtévesztést korrigáló szemüvegre, mert egy új elvet
kellett bizonyítani egy interdiszciplináris közegben.
Mi az, amit legjobban
szeret a Gépészmérnöki Karon?
Ötven éve dolgozom itt, most lettem aranydiplomás. A
Gépészmérnöki Kar most ünnepli a százötven éves fennállását, én pedig az utóbbi
ötven évben, a Kar történetének a harmadában tanítottam a Gépészmérnöki Karon.
Számomra is hihetetlen. Ez idő alatt végig a Kart és a tanszéket szolgáltam a
munkámmal. A gépészmérnök képző
intézmények közül a BME Gépészmérnöki Kara végzi a legszínvonalasabb oktatást
és tudományos kutatást az országban,
örülök, hogy hozzájárulhattam a Kar fejlesztéséhez.
Amikor Penninger Antal dékán úr felkért, hogy korábbi három
tanszékből hozzam létre a Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika
Tanszéket, akkor egy nagy feladatot adott. Örülök neki, hogy ezt
megcsinálhattam, és örülök, hogy eggyé tudott válni a különböző szakterületek
közössége. Utóbb felvetődött, hogy a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) is létrehozhatta
volna a mechatronikai mérnök szakot, de nemzetközileg is igazolt módon
helyesebb volt gépészeti alapon - a VIK erős beoktatásával megvalósítani a
képzést.
Létrejött egy új mérnöki szak oktatása a BME-n, és ma a GPK
négy alapszakja közül az egyik legsikeresebb, és a legmagasabb pontszámú
hallgatók érkeznek ide, egyre növekvő hallgatói létszámmal. Az ipar meg nagyon
szereti a mechatronikai mérnököket. A mai technikában sok az okos eszköz, amelyek
gépészeti alapokon, elektronika
segítségével és informatika használatával működnek.
Mivel tölti a
szabadidejét?
Ami nincs, ugye…? Azt szoktam erre mondani, hogy
barkácsolással. Van egy kis műhelyem, jól fel vagyok szerelve szerszámokkal, a
gépészeti, fa- és fémipari szerszámoktól, a mérőműszerekig és a forrasztópákáig
minden megtalálható a műhelyemben. Ha valamit meg kell csinálni, szeretem, ha
megvan hozzá az eszközöm. Engem nem zavar, hogy ötször annyi idő alatt végzek
egy szakipari munkával, mintha felhívnék egy szakembert, de büszke vagyok arra,
hogy végre tudom hajtani, és rám legalább nem kell várni hetekig.
Szabadidőm szerencsére kevés van, mert még nyugdíjasként is
dolgozom a MOGI Tanszéknek, továbbá a színtévesztést korrigáló szemüvegeket
forgalmazó cégben segítek a termék világpiacra vitelében – és a további
fejlesztéseken is dolgozunk.
Ezen kívül nagy szeretettel végzem a GPK doktori képzésén
belül a részprogramunk vezetését. Sokat segítek abban, hogy a tudományos
munkájukban jó téziseket tudjanak kialakítani a doktoranduszok.
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése