„Szerintem a Z-generációval is nagyszerűen lehet kapcsolódni a felsőoktatásban” – interjú Szabó Tiborral
Miért választotta a gépészmérnöki hivatást?Dr. Szabó Tibor, a BME Gépészmérnöki Kar Dékáni Hivatalának vezetője, a Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék mestertanára
Gyermekkoromban két dolgot szerettem: barkácsolni, valamint
a konyhában sertepertélni édesanyám körül. Amikor ötéves koromban feltették
számomra a szokásos kérdést, hogy mi szeretnék lenni, azt feleltem:
„professzor, vagy szakács.” Szó szerint értelmezve egyik sem lettem, de az
egyetemi oktatáson kívül rendszeresen főzök otthon, a feleségemmel, vagy
egyedül.
A hetvenes évek második felében, amikor felvételiztem a
Műszaki Egyetemre, még volt szóbeli vizsga. Ott pontosan ezt a kérdést tették
fel, hiszen országos versenyeredményem alapján bárhova bekerülhettem volna. Én
ugyanakkor szerettem látni a mozgó, egymással összefüggésben álló
alkatrészeket, elemeket, amelyek egy berendezést alkotnak. A mechanikus
mozgásokkal összefüggésben szerettem volna tervezni, alkotni.
Mi az, amit a BME Gépészmérnöki Karán hallgatóként
eltöltött évek alatt kapott?
A negyedévet és az ötödévet élveztem igazán, amikor a különböző tananyagrészekben
tanultak összeálltak egy nagy egésszé.
Hol dolgozott, miután oklevelet szerzett?
Gyártmányfejlesztőként, majd az alkatrész-gyáregység minőségirányítási vezetőjeként dolgoztam a Finommechanikai Vállalatnál. Főleg az utóbbi munkakör hasznos tapasztalatokat adott, hiszen a teljes termelési paletta, (azaz a forgácsolás, öntés, galvanizálás, hegesztés, edzés és a lemezmunka) hozzánk tartozott. Itt gyakorlatban lehetett átélni, amit tanultam az egyetemen.
Miért kezdett el a Műszaki Egyetemen tanítani?
Már az ipari munkám során is megkerestek, és külső
óraadóként gyakorlatokat vezettem. Szerencsére a műszaki igazgatóm is oktatott
az egyetemen, és támogatta a fiatalok tudományos fejlődését. A Műegyetemen 1990
tavaszán lezajlott egy békés forradalom, ahol jónéhány munkásőrrel,
párttitkárral megbeszélték, hogy keressenek más feladatot maguknak, az a
felszabadult státuszokba fiatal mérnököket hívtak be az iparból. Így kerültem a
MOGI Tanszék elődjére, a Gépészkar Finommechanika, Optika Tanszékére
tanársegédként. Az akkor ideérkezett kollégák többsége később is itt maradt az
egyetemen.
Mi az, amit oktatói munkájában leginkább szeret?
Legjobban azt szeretem, amikor a hallgatók szemében
felcsillan a fény, hogy megértették a tananyagot; valamint azt, amikor már a
következő kurzus hallgatói tessékelik ki az óráról az érdeklődő diákokat.
Szerintem a Z-generációval is nagyszerűen lehet kapcsolódni
a felsőoktatásban. Az óráimon, ha valami
új tananyagot kezdünk el, gyakran megkérem a hallgatóságot, hogy „hívjuk
segítségül a barátainkat, a Google-t és a ChatGPT-t.” Ezután megnézzük, ebből
mennyi az igazság, mik ennek a részletei, és mi a jelenség háttere. A
járványhelyzet alatt két előadás és egy laborgyakorlat felvételét közzé
is tettem Youtubeon, és úgy tűnik, nagy sikere van, számos videóm öt-, akár
tízezres nézettséggel rendelkezik, ami jóval magasabb, mint ahányan részt
vettek a kurzusaimon.
A legbüszkébb a hallgatók minősítése alapján kétszer is
odaítélt Gépészkar Kiváló Oktatója címre vagyok.
Mire a legbüszkébb kutatóként?
Ipari múltamból adódóan nem a hagyományos értelemben vett elméleti kutatói
pályát választottam, hanem inkább az innovációval kapcsolatos fejlesztéseket,
amikor ipari oldalról megkeresik a tanszékeket, hogy tervezzünk meg, vagy
készítsünk el egy különleges technológiát, egyedi mérőeszközt. Az ötödmagammal
a Paksi Atomerőmű számára megtervezett számítógéppel vezérelt mérő- és
adatgyűjtő rendszerekre vagyok a legbüszkébb. Ezek a műszerek váltották le a
túlhaladott szovjet technológiát. Van olyan mérőeszköz, amelyet 1999-ben
készítettünk, és ma is használják a rektortartályok egy kritikus paraméterének
ellenőrzésére.
NÉVJEGY
Dr. Szabó Tibor 1959-ben született Budapesten, három testvér
közül a legidősebbként. Matematikus édesapja tervezte az összes spirált, ami a
Tungsram-gyár izzólámpáiban fellelhető volt, édesanyja pedig a háztartást
vezette. Kezdetben egy budakeszi szoba-konyhás lakásban éltek. Édesapja
szabadalmának köszönhetően a hatvanas években Budára, egy többgyermekes család
számára jóval kényelmesebb társasházi lakásba költözhettek, édesanyja még
mindig ott lakik. A Móricz Zsigmond Gimnázium matematikatagozatán érettségizett,
és országos tanulmányi versenyen is dobogós helyezett volt. 1983-ban
gépészmérnökként, 1986-ban pedig mérnöktanárként végzett a Budapesti Műszaki
Egyetem Gépészmérnöki Karán. Doktori fokozatát 1996-ban szerezte. A MOGI
tanszék méréstechnikai és irányítástechnikai laboratóriumainak, valamint 2013
óta a BME Gépészmérnöki Kar Dékáni Hivatalának vezetője.
Szabadidejét a családján kívül a fényképezés és az
akvarisztika tölti ki, elektronikus könyvolvasóval pedig rengeteg könyvet
olvas. Régebben a vasútmodellezés is a kedvelt időtöltései között kapott helyet,
most azt várja, hogy az ötéves unokája kicsit növekedjen, és együtt folytassák.
2009-ben, 2010-ben és 2011-ben Dékáni Dicséretben, 2012-ben
Rektori Dicséretben, 2014-ben Rektori Dicséretben és Gépészkar Kiváló Oktatója
elismerésben, 2019-ben Rektori Dicséretben, 2018-ban Miniszter Elismerő
Oklevele kitüntetésben, 2020-ban Gépészkar Kiváló Oktatója elismerésben
részesült.
Benesóczky László
Megjegyzések
Megjegyzés küldése